Zespół Szkół Zawodowych Rzemiosła oferuje 22 kierunki kształcenia.

Zapewniamy solidną naukę, praktykę w renomowanych firmach, pewną przyszłość na rynku pracy, stypendium socjalne i naukowe.

Wybierz zawód dla Siebie.

 

  • strona główna - pracownie
  • strona główna - program
  • strona główna - książki
  • strona główna - praktyki

 

Dla wszystkich naszych uczniów, którzy spędzają wakacje w mieście --- dobra informacja !

Zainteresowanych aktywnym spędzaniem czasu zapraszamy :

street workout

gimnastyka ogólnorozwojowa

samoobrona

fitness

w naszej Sali   - przy Kurowej 4 ;

każdego dnia - od godziny 7 do 11 .

Zajęcia prowadzi profesjonalista z uprawnieniami trenerskimi.

Nasza propozycja jest skierowana nie tylko do chłopców – dotyczy także dziewcząt, dla których zostanie utworzona oddzielna grupa treningowa.

                                                           Zapraszamy !!!

 

 

 

 

 

W związku z pojawiającymi się nieprawdziwymi informacjami pragniemy zapewnić, że nauka w Naszej szkole jest bezpłatna. Pokrywamy koszty związane z kursami zawodowymi uczniów, zapewniamy podręczniki szkolne, a uczniom kształcącym się w zawodzie mechanik pojazdów samochochodowych szkoła dofinansowuje kurs prawa jazdy. Dla zainteresowanych uczniów prowadzimy nieodpłatne zajęcia pozalekcyjne w wielu sekcjach: teatr szkolny, zajęcia muzyczno-wokalne, fitness i sztuki walki, warsztaty dziennikarskie-redakcja gazetki "Rzemuś" oraz grupa zajmująca się renowacją starych motocykli.

Dokonajcie dobrego wyboru - bo dobry wybór to dobry zawód!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy uczniowie, rodzice oraz pracodawcy

 

Związek Rzemiosła Polskiego, Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej  informuje, że Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało oficjalny komunikat, dotyczący decyzji o powrocie do realizacji zajęć praktycznych wszystkich uczniów-młodocianych pracowników.

Komunikat znajduje się pod linkiem:

https://www.gov.pl/web/edukacja/przywrocenie-zajec-praktycznych-u-pracodawcow-dla-uczniow-branzowych-szkol-i-stopnia-bedacych-mlodocianymi-pracownikami

W tej sprawie MEN wyda właściwe rozporządzenie, na podstawie którego po 28 czerwca br. wszyscy uczniowie-młodociani pracownicy powracają do realizacji zajęć praktycznych, zgodnie z zawartymi umowami o pracę w celu przygotowania zawodowego.

Pracodawcy powinni pamiętać o należnych młodocianym pracownikom urlopach.

 

 

 

 

 

W celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom naszej szkoły, publikujemy harmonogram odbioru świadectw.

 

26 czerwca ( piątek) 2020 r. - dziedziniec szkolny, w przypadku złych warunków atmosferycznych sala nr. 7

 

Godz. 8:00 - klasa III b, wychowawca K. Pomernacka

Godz. 8:30- klasa II b, wychowawca K. Pomernacka

Godz. 9:00- klasa I a, wychowawca M. Sroczyńska

Godz. 9:30- klasa I b, wychowawca K. Pawlak

Godz. 10:00- klasa I c, wychowawca M. Siewkowski

Godz. 10:30- klasa II a, wychowawca H. Święcicka

Godz. 11:00- klasa I d, wychowawca T. Drobny

Godz. 11:30- klasa IIIa, wychowawca A.Szymańska

Godz. 12:00- klasa III a, wychowawca M.Ostrowski

 

 

Uczniów prosimy o:

stawienie się w wyznaczonej godzinie,

zachowanie właściwych odległości sanitarnych

zaopatrzenie się w maseczki

posiadanie długopisów ( uczniowie klas III)

 UWAGA!

Drodzy uczniowie klasy III a, zmianie uległa godzina odbioru świadectw !

Godz. 11:30- Klasa III a- wychowawca Pani  A.Szymańska

Drodzy uczniowie

 

W sprawie wyznaczenia godziny i zasadności konsultacji proszę kontaktować się z nauczycielem prowadzącym .

 wtorek 09.06.2020r :

 godz. 9:00-10:00 - P. Drobny

godz. 9:00-10:00 - P. Zieliński

godz. 12:30-13:00 - P. Szymańska

 

Środa 10.06.2020r :

godz. 9:30-11:00 - fizyka (P. Kurkowiak)

Drodzy uczniowie

Od poniedziałku 01.06.2020 r. ruszają w naszej szkole konsultacje z nauczycielami .

W sprawie wyznaczenia godziny i zasadności konsultacji proszę kontaktować się z nauczycielem prowadzącym .

 wotorek :

 godz. 9:00- 10:30 - EDB (P. Szymańska ) 

godz. 11:00- 12:30 historia, geografia ( P. Święcicka ) 

Pozdrawiam . 

 

 

Dordzy uczniowie

Od poniedziałku 01.06.2020 r. ruszają w naszej szkole konsulatcje z nauczycielami .

W sprawie wyznaczenia godziny i zasadności konsultacji proszę kontaktować się z nauczycielem prowadzącym .

 

 poniedziałek:

 godz. 8:30- 10:30- matematyka

godz. 11:00- 12:30 język polski ( pan Siewkowski )

 

Pozdrawiam . 

 

 

 

Drodzy uczniowie !


Do dnia 08.06.2020 r. należy rozliczyć praktyczną naukę zawodu.

Dzienniczki praktycznej nauki zawodu proszę dostarczyć do szkoły.

 

Szanowni Państwo,

uprzejmie informuję, że Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Główny Inspektorat Sanitarny przygotowały wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania egzaminów zewnętrznych: ósmoklasisty, gimnazjalnego, maturalnego, potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz zawodowego w 2020 r. 

 

Komunikat jest już również na stronie MEN https://www.gov.pl/web/edukacja/przygotowania-do-egzaminow-zewnetrznych-wytyczne-men-cke-i-gis

Z poważaniem

Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy / Zastępca Dyrektora MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
Departament Informacji i Promocji

 

 

 

 

Drodzy Rodzice i Uczniowie !!
     Kieruję do Państwa informację zamieszczoną na stronie MEN, dotyczącą  pierwszych działań związanych z powrotem do nauczania stacjonarnego. W chwili pojawienia się stosownych rozporządzeń będę informował o szczegółach dotyczących dalszego postępowania.
Pozdrawiam wszystkich serdecznie.
Ireneusz Springer
 
Od poniedziałku, 18 maja br. uruchamiamy kolejne etapy stopniowego powrotu do stacjonarnego funkcjonowania szkół, wybranych placówek oświatowych, bezpośredniego prowadzenia zajęć specjalistycznych z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i uczniami posiadającymi orzeczenie. Przywracamy również możliwość prowadzenia wybranych zajęć praktycznych w szkolnictwie branżowym. W kolejnych tygodniach przywrócimy zajęcia w klasach I-III szkoły podstawowej, umożliwimy realizację praktyk zawodowych u pracodawców w klasach III technikum oraz prowadzenie w szkołach konsultacji dla uczniów klas VIII szkoły podstawowej i absolwentów szkół ponadpodstawowych przygotowujących się do egzaminów, następnie dla uczniów wszystkich pozostałych klas ze szkół dla dzieci i młodzieży.
 
Zajęcia praktyczne z nauki jazdy pojazdami silnikowymi w branżowych szkołach I stopnia
Uczniowie klas III branżowych szkół I stopnia kształcący się w zawodach, dla których podstawa programowa przewiduje przygotowanie ucznia do kierowania pojazdami silnikowymi, będą mogli realizować zajęcia praktyczne z zakresu nauki jazdy:
•motocyklem (kat. A1/A2) – zawód: mechanik samochodowy;
•samochodem osobowym (kat. B) – zawody: elektromechanik pojazdów samochodowych, kierowca mechanik, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, mechanik pojazdów samochodowych, w tym kierowca mechanik (w tym zawodzie szkoła dodatkowo przygotowuje ucznia do testu kwalifikacyjnego w zakresie tzw. kwalifikacji wstępnej);
•traktorem (kat. T) – zawody: rolnik, operator maszyn leśnych, ogrodnik, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, jeździec.
Chodzi o te zajęcia praktyczne, których nie można realizować na odległość. Muszą być jednak spełnione określone warunki. Przede wszystkim wymagana jest zgoda ucznia, a w przypadku ucznia niepełnoletniego – jego rodzica lub opiekuna prawnego. Należy przy tym uwzględnić odrębne przepisy dotyczące ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
Kształcenie teoretyczne, tak jak dotychczas, będzie prowadzone zdalnie.
Od 1 czerwca br. uczniowie pozostałych klas ze szkół dla dzieci i młodzieży będą mieli możliwość korzystania z konsultacji ze wszystkich przedmiotów na terenie szkoły. Wymiar tych konsultacji zostanie uzależniony od potrzeb ucznia, a także warunków szkoły. Konsultacje będą dobrowolne dla ucznia, natomiast dyrektor szkoły będzie zobowiązany je zorganizować, biorąc pod uwagę możliwości szkoły.
W kolejnych tygodniach będziemy sukcesywnie wydawać stosowne rozporządzenia oraz przekazywać wytyczne sanitarne dotyczące organizacji zajęć w szkołach i placówkach oświatowych.
 
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
 

 

W dniu 30.04.2020 r. nasza szkoła wzięła udział w uroczystej mszy świętej zorganizowanej przez Cech Rzemiosł Różnych w Inowrocławiu. Intencją tej uroczystości było odbudowanie więzi międzyludzkiej i solidarności rzemieślniczej w trudnym okresie pandemii. Spotkanie to było okazją do wykonania przez Panią Iwonę Jasińską psalmów do muzyki Piotra Rubika.

Dziękuję nauczycielom, którzy wzięli udział we mszy świętej, dając tym samym wyraz troski i jedności społeczności szkolnej . 

Dyrektor 

 

 

 

 

 

Drodzy Rodzice oraz uczniowie klas ósmych
zapraszamy do zapoznania się z ofertą edukacyjna na rok szkolny 2020/2021 r.

źródło : www.ki24ino.pl





Witajcie Kochani!

Jak upływa Wam czas w domowym zaciszu? Myślę, że pozytywnie. Mam nadzieję również, że któraś z mych propozycji dotycząca spędzania wolnego czasu w domu przypadła Wam do gustu i do dziś czerpiecie przyjemność, radość z jej realizacji. Kwiecień jest pięknym miesiącem, obdarowującym nas ciepłą, słoneczną pogodą. Korzystajcie z jego uroków. Wyjdźcie na balkon, do ogrodu i poopalajcie się. Niech wasza skóra się nieco zarumieni, nabierze koloru i wzbogaci o witaminę D. Zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w dźwięk budzącej się do życia przyrody. Podziwiajcie ją, obserwujcie. Cieszcie się widokiem słonecznych kwiatów, widokiem pąków rozkwitających na gałęziach drzew, zapachem trawy i śpiewem ptaków. Czerpcie radość z otaczającej Was przyrody. Popatrzcie jaki świat jest piękny. Możecie go podziwiać i nacieszyć nim oko z okna domu, z balkonu czy z ogrodu. Korzystajcie również z możliwości jaką macie - z możliwości wyjścia z domu i poruszania się na świeżym powietrzu. Przejedźcie się rowerem. Pospacerujcie po łące, po lesie, po parku (pamiętając przy tym, o bezpieczeństwie własnym i innych). Dotknijcie trawy, przytulcie się do drzewa, złapcie głęboki oddech i powiedzcie sobie BĘDZIE DOBRZE, bo przecież ……. BĘDZIE DOBRZE J! Cieszcie się z małych, codziennych rzeczy. Mnie na przykład ucieszył ostatnio widok kopca kreta wykopany na wprost mego okna. Zaproście wiosnę do swojego domu. U mnie wiosna już zagościła. Dom wypełnił się zapachem różowo-białych kwiatów śliwy umieszczonych w wazonie. Posłuchajcie mojej rady, którą powtórzę raz jeszcze, cieszcie się z małych, codziennych rzeczy, nawet i z tych, które do tej pory Was nie cieszyły lub z tych, na które do tej pory nie zwracaliście uwagi.

Pozdrawiam Was ciepło

     Katarzyna Pawlak

 

 

 

Szanowni Rodzice

Obecna, niecodzienna, trudna sytuacja spowodowana pandemią koronawirusa nie pozostaje obojętna dla naszego zdrowia psychicznego. Odczuwany strach, lęk zakłócają nasz codzienny rytm i wewnętrzny spokój. Wiele osób nie potrafi samodzielnie poradzić sobie z tym napięciem. Nam dorosłym jest ciężko odnaleźć się w obecnej sytuacji, a co dopiero młodym ludziom. Rola rodzica w tym okresie jest szczególnie ważna. Bądźcie zatem wsparciem dla swych pociech. Okazujcie im troskę, rozmawiajcie z nimi i odpowiadajcie na ich pytania. Bądźcie czujni. Zwracajcie uwagę na ich zachowanie. Jeśli nastolatek do tej pory aktywnie uczestniczył w codziennym życiu domowym, a nagle jego postawa pozostaje bierna tj. nie wykazuje zainteresowania, zamyka się w sobie, jest to sygnał świadczący o pojawieniu się jakiejś trudności i konieczności udzielenia jemu natychmiastowej pomocy. Zachęcam do skorzystania z poradnictwa psychologicznego uruchomionego przez Powiat Inowrocławski lub z konsultacji oferowanej przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną w Inowrocławiu.

                                                                                      

                                                                                                   Serdecznie pozdrawiam

                                                                                                       Katarzyna Pawlak

 

 

 

 

 




Drodzy Rodzice i absolwenci szkół podstawowych. Wychodząc naprzeciw wielu pytań, docierających do naszej szkoły,
związanych z rekrutacją na rok szkolny 2020/2021, pragnę zaproponować
Mądry wybór i zawód na całe życie . W naszej szkole młodzi ludzie uczą się nie tylko zawodu, ale realizują swoje pasje
i zainteresowania w różnych formach zajęć pozalekcyjnych jak: teatr szkolny,
zespół wokalny czy grupa zajmująca się odbudową zabytkowych pojazdów.
U nas zdobędziesz zawód i spędzisz miło czas. Zapraszam do kontaktu Pozdrawiam wszystkich serdecznie .

Dyrektor Ireneusz Springer






Obrót towarowy – powtórzenie

  1. Inwentaryzacja dotycząca obrotu towarowego dla zapasów towarów i materiałów (opakowań) objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego jednostki powinna być przeprowadzona raz w roku; dla zapasów materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową – raz na dwa lata.
  2. Inwentaryzację rzeczowych składników majątkowych przygotowuje i przeprowadza specjalnie powołana do tego celu komisja inwentaryzacyjna, w skład której powinny wchodzić co najmniej 2-3 osoby, dobrze obeznane z gospodarką magazynową i znające przepisy dotyczące inwentaryzacji.
  3. Rodzaje inwentaryzacji:
    1. inwentaryzacja okresowa,
    2. inwentaryzacja ciągła,
    3. inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza,
    4. inwentaryzacja nadzwyczajna
  4. Inwentaryzacja okresowa polega na tym, że weryfikacji stanu składników majątkowych dokonuje się w terminach ustalonych w planie inwentaryzacji zatwierdzonym przez kierownika jednostki, a głównym jej zadaniem jest rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie.
  5. Inwentaryzację ciągłą poszczególnych aktywów przeprowadza się w wyznaczonym dniu (dniach), dzięki czemu jest ona odpowiednio rozłożona w ciągu całego roku
    i umożliwia częstsze rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych.
  6. Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza przeprowadzana jest, gdy następuje zmiana na stanowisku osoby materialnie odpowiedzialnej. Biorą w niej udział osoby zdające i przyjmujące, a kontroli podlegają wszystkie zasoby majątkowe.
  7. Inwentaryzacja nadzwyczajna – jak sama nazwa wskazuje – występuje w nadzwyczajnych okolicznościach, które uzasadniają konieczność jej przeprowadzenia, a są nimi, np. pożar, powódź, kradzież z włamaniem. Kontrolę obejmuje wówczas całość lub część zasobów majątkowych.
  8. Trzy metody przeprowadzania inwentaryzacji:
    1. uzgadnianie sald aktywów,
    2. porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami,
    3. spis z natury.
  9. Uzgadnianie sald aktywów polega na potwierdzeniu przez kontrahentów i banki prawidłowości sald wykazanych w księgach rachunkowych.

Porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami polega na weryfikacji dokumentów w celu stwierdzenia istnienia określonych składników aktywów i pasywów oraz określenia ich realnej wartości i kompletności.

W obrocie towarowym wykorzystuje się metodę spisu z natury, która polega na ujęciu składników objętych inwentaryzacją w arkuszach spisu z natury po ich wcześniejszym przeliczeniu, zmierzeniu, zważeniu. Po zakończeniu spisu z natury porównuje się dane spisu z danymi ksiąg rachunkowych, ustala się różnice inwentaryzacyjne, wyjaśnia przyczyny powstałych różnic oraz ustala się sposób ich rozliczenia

Różnice inwentaryzacyjne to rozbieżności między stanem rzeczywistym a stanem
księgowym składników majątkowych objętych inwentaryzacją. Różnice te mogą wystąpić jako niedobory, nadwyżki, szkody. Niedobory pojawiają się, gdy stan faktyczny inwentaryzowanych zasobów jest mniejszy niż stan ewidencyjny
tych składników. Niedobory nazywa się brakami ilościowymi, wartościowymi. Nadwyżki występują, gdy stan rzeczywistych składników majątkowych ustalony podczas spisu z natury jest większy niż stan księgowy. Są to nadmiary ilościowe, wartościowe. Natomiast o szkodach mówi się, gdy ma miejsce całkowita lub częściowa utrata początkowej wartości danego towaru (różnice jakościowe).
Różnice inwentaryzacyjne nie powstają bez przyczyny. Najczęstszymi powodami niezgodności stanu rzeczywistego z ewidencyjnym mogą być błędy popełniane przez pracowników w ewidencji księgowej (błędne księgowanie), pomyłki dotyczące przyjmowania i wydawania towarów, celowe działania pracowników (np. kradzież),
a także przyczyny wynikające z właściwości naturalnych oraz fizyko-chemicznych
danych zasobów majątkowych.

Prawidłowe udokumentowanie inwentaryzacji, jej przebieg i rozliczenie wiążą się z następującymi dokumentami:

1.plan inwentaryzacji,

2.arkusz spisu z natury,

3.rozliczenie spisu z natury,

4.protokół z inwentaryzacji gotówki w kasie,

5.sprawozdanie opisowe komisji inwentaryzacyjnej zawierające, np. informacje

o zabezpieczeniu fizycznym majątku,

6.protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych,

7.potwierdzone zgodności sald.

Zapisy nazw zapasów spisywanych, ich ilości, ceny oraz wartości powinny być dokonywane na arkuszach spisu z natury, które od momentu opieczętowania
i ponumerowania stron stają się drukami ścisłego zarachowania. Po zakończeniu inwentaryzacji arkusze te powinny być podpisane przez osobę materialnie odpowiedzialną, a także przez przewodniczącego i członków komisji inwentaryzacyjnej. Sporządzane są w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje osoba materialnie odpowiedzialna, a drugi dział księgowości, który rozlicza inwentaryzację. Jej rozliczenie odbywa się na druku rozliczenie spisu z natury i polega na porównaniu ilości i wartości poszczególnych towarów ujętych w arkuszach spisu z natury z tymi samymi danymi wynikającymi z zapisów w księgach rachunkowych.

 

 

 

PROWADZENIE KARTOTEK MAGAZYNOWYCH

Kartotek magazynowa sporządza się w celu bieżącego kontrolowania przepływu zapasów w magazynie. Wpisuje się w nim dane dotyczące stanów ilościowych i wartościowych poszczególnych składników w danym magazynie jednostki. Kartotekę magazynową zakłada się odrębnie dla każdego artykułu, którym dysponuje magazyn.

Kartoteka magazynowa zawiera takie elementy, jak:

– nazwa przedsiębiorstwa
– nazwa oraz numer identyfikacyjny towaru
– data 
– numer, rodzaj dokumentu dokumentujący przychód bądź rozchód 

- Krótka treść
– cena towaru (najczęściej podawana w netto)
– stan magazynowy ( ilościowy oraz wartościowy).

Rodzaje kartotek magazynowych:

  1. ilościowa – ewidencjonuje przepływ towarów w jednostkach naturalnych np. kg, litry, cm, szt.
  2. ilościowo-wartościowa – ewidencjonuje zmiany stanów towarów wartościowo np. w zł.

Dla każdego artykułu zakłada się odrębną kartotekę. Podstawę do założenia kartoteki w ciągu roku stanowi dowód przyjęcia materiałów. Na początku roku stan materiałów lub towarów powinien być zgodny ze spisem, jeżeli była przeprowadzona inwentaryzacja. Każda operacja dotycząca przychodu lub rozchodu powinna być wpisywana oddzielnie. Zapisy w kartotece prowadzone są na bieżąco czyli w tym samym dniu, w którym wystąpił przychód lub rozchód.

Stan magazynu - do tej kolumny wpisujemy liczbę towaru z uwzględnieniem przyjęcia lub wydania danego asortymentu. A zatem jeśli początkowo mieliśmy 100 sztuk komputerów i w kartotece zapisaliśmy, że przyjmujemy 50 sztuk, w obecnym stanie magazynu zapisujemy 150. Analogicznie postępujemy w momencie, gdy wydawaliśmy towar, a zatem mieliśmy 100 komputerów, wydaliśmy 20, w stanie magazynowym zapisujemy, że zostało nam 80 komputerów.

Notatkę przepisujemy do zeszytu

Zadanie

Dnia 02.02.2020r. Firma XYZ zakupiła od producenta z Krakowa "Laleczka" 1500 sztuk misiów pluszowych (w cenie netto 5zł/szt.) kod towarowy 7634251 i przyjęła je do magazynu. Na podstawie dokumentu magazynowego Pz 111/2020 uzupełnij kartotekę.

Dnia 06.02.20120 firma XYZ sprzedała i wydała z magazynu odbiorcy - Sklep Zabawek dla Ali 800 misiów pluszowych po cenie zakupu powiększonej o marżę 15% liczoną metodą "w stu". Na podstawie dokumentu WZ 222/2020 uzupełnij kartotekę.

Dnia 15.02.2020 Sklep Zabawki dla Ali zwrócił 200 szt. misiów do firmy XYZ . Kartotekę magazynową. Oblicz końcowy stan ilościowy i wartościowy towaru w magazynie.

Utwórz schemat karty magazynowej w postaci tabeli i wpisz do niej przychody i rozchody. Podsumuj kartę magazynową.

 

 

 

Odpowiedzi : aleksandra.dopierala@szkolarzemiosla.pl

 

ZASADY ODBIORU, PRZYJĘCIA TOWARÓW

Odbiór i przyjęcie wyrobów do magazynu powinny odbywać się na podstawie specjalnej instrukcji kontroli lub instrukcji magazynowej.

Zakupione przez przedsiębiorstwo towary i materiały przed dokonaniem zapisów ewidencyjnych powinny być przyjęte pod względem ilości i jakości. Odbiór obejmuje czynności związane z:

*przyjęciem przesyłki od przewoźnika lub dostawcy, rozpakowaniem, przeliczeniem, zważeniem oraz porównaniem stanu ilościowego przesyłki z dokumentami dostawy

*ustaleniem, czy przesyłka nie ma uszkodzeń lub wad ukrytych powstałych w transporcie bądź z winy dostawcy

*sprawdzeniem przesyłki pod względem jakościowym.

Odbioru w magazynie dostawcy dokonują na podstawie specyfikacji, faktury przedstawiciele odbiorcy mający pisemne upoważnienie. W przypadku braków ilościowych lub uszkodzenia przesyłki magazynier kwituje jej odbiór po wcześniejszym sporządzeniu odpowiedniego protokołu. Protokół określa rodzaj i zakres uszkodzenia stanowiącego podstawę reklamacji odbiorcy i tryb składania reklamacji.

Braki ilościowe i wady jakościowe nie ujawnione lub nie udokumentowane odpowiednio w chwili odbioru obciążają odbiorcę, powodując straty oraz obciążają osoby winne niedopełnienia ciążącego na nich obowiązku odbioru.

Po potwierdzeniu przez magazyniera odbioru przesyłki własnoręcznym podpisem na niego przechodzi odpowiedzialność za otrzymane towary.

W przypadku niezgodności dokonuje się komisyjnego odbioru i sporządza protokół. Przy sporządzaniu protokołu należy zwrócić szczególną uwagę na obiektywne i dokładne opisanie stanu przesyłki. Należy dołączyć wszelkie dowody rzeczowe (rysunki, fotografie).

Odbiór jakościowy

Może być dokonywany w przypadku określonych grup towarów, gdy cechy odbieranych dóbr są magazynierom dobrze znane i mogą być ustalone organoleptycznie.

Komisyjny odbiór jakościowy obowiązuje najczęściej przy towarach pochodzących z importu lub o dużej wartości.

Odbiór jakościowy polega na sprawdzeniu:

*metodą organoleptyczną cech charakterystycznych odbieranych przedmiotów kształtu, klasy, wytrzymałości, rozmiarów i ewentualnie pobraniu próbek

*wyników odbioru z warunkami określającymi cechy przedmiotów dostawy, zawartymi w umowie, w dowodzie dostawy, w normach.

Jeśli wyroby mają atest, to odbiorca jest zwolniony z obowiązku przeprowadzania badań i prób. Wyroby gotowe przyjmowane do magazynu zbytu nie są odbierane pod względem jakościowym komisyjnie. W przypadku stwierdzenia wad i braków komisja powinna sporządzić odpowiedni protokół z udziałem przedstawiciela dostawcy i przewoźnika (w 3 egzemplarzach).

Reklamowane towary powinny być przyjmowane do magazynu jako depozyt i specjalnie oznaczone jako reklamowane. Za depozyt magazynier również ponosi odpowiedzialność.

Przyczyny postawienia towaru do dyspozycji dostawcy:

*cała dostarczona partia ma wady jakościowe

*część dostarczonego towaru ma wady maściowe

*otrzymano towar, którego nie zamawiano.

Towar będący depozytem może być zwrócony dostawcy na jego pisemne żądanie lub przyjęty do sprzedaży po załatwieniu reklamacji przez dostawcę np. po dokonaniu naprawy, uzupełnieniu, obniżeniu wartości.

 

 

 

Zaplecze sklepowe

  1. Zapleczejest takie miejsce w każdym sklepie, niewidoczne dla klienta, ale niezwykle istotne dla detalisty…

Zaplecze pełni wiele funkcji, w tym także podręcznego magazynu:

- przestrzeń socjalna dla pracowników,

- pomieszczenie biurowe dla kierownika

– przestrzeń na magazynowanie towaru spożywczym, które powinno być przede wszystkim funkcjonalne.


2. Funkcje zaplecza w sklepach spożywczych

Zaplecze to miejsce przygotowania wszelkich produktów do wystawienia na strefę sprzedażową sklepu. „Powinno być tak urządzone, żeby w ergonomiczny sposób pozwolić na rozpakowanie palet, czy opakowań zbiorczych i przeniesienie produktów z zaplecza do strefy komercyjnej obiektu.

Zaplecze to w sklepach spożywczych to oczywiście zdolność magazynowania. Dobór wyposażenia magazynowego zależy od specyfiki składowanych produktów w sklepie, czyli pośrednio od jego wielkości”.

W mniejszych sklepach trudno jest wygospodarować osobne przestrzenie dla biura, zaplecza socjalnego i magazynu podręcznego, dlatego obszar ten łączy w sobie wszystkie te funkcje. „Właśnie w tego typu wypadkach należy przywiązać szczególną wagę do właściwej aranżacji ograniczonej powierzchni, aby jednocześnie umożliwiała ona: magazynowanie i przygotowywanie towaru do sprzedaży (pobieranie z opakowań zbiorczych, metkowanie, itp.), składowanie niezbędnych materiałów eksploatacyjnych, bezpieczne przechowywanie dokumentów, a także spędzenie przez personel przerwy śniadaniowej”.

 

  1. Wybór regałów magazynowych

Jest wiele czynników istotnych dla wyboru optymalnego systemu magazynowego dla sklepu detalicznego. „Ergonomia, funkcjonalność, duża nośność, jakość surowców wykorzystanych w procesie produkcyjnym, solidność wykonania i precyzja wykończenia to tylko niektóre z cech, którymi powinny charakteryzować się regały. Wybór bardzo często zależy od branży w jakiej działa użytkownik.

Inny rodzaj wyposażenia będzie potrzebny drogeriom, inny sklepom odzieżowym, a jeszcze inny sklepom spożywczym. Dla tych ostatnich ważną czynnikiem wyboru konkretnego systemu składowania powinno być również dopuszczenie go do kontaktu z żywnością, co gwarantuje Atest Higieniczny przyznawany przez Instytut Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny”.

Na zapleczu należy stosować regały metalowe o odpowiedniej nośności. „Bardzo ważne jest przestrzeganie zaleceń producenta co do ciężaru jaki regały i poszczególne półki mogą wytrzymać. Zbyt duże obciążenie może powodować fatalne skutki, zniszczenie mebli, towaru i pozostałych obszarów zaplecza, co może generować duże koszty i paraliżować funkcjonowanie sklepu” – podkreśla Grzegorz Buzała, Dyrektor Handlowy, ABM SA.

Ważna jest również dostępność części zamiennych. Duży magazyn pozwala na zdecydowanie większą dowolność. Mniejsze zaplecze wymusza maksymalizację efektywnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. „Najczęstszym błędem popełnianym przez detalistów jest kupienie byle jakich regałów. Nie zważając na specyfikację i zalecenia producenta, ustawiają w swoim magazynie tanie regały niskiej jakości, które na dodatek absorbują ciężkim towarem.


4. Planowanie przestrzeni


Każdy sklep musi dostosować przestrzeń magazynową dokładnie do swoich potrzeb. „Najbliżej przejścia i zawsze pod ręką powinny znajdować się produkty o najkrótszym terminie przydatności i te najszybciej rotujące. Porady fachowców zawsze mogą być cennym drogowskazem przy tworzeniu przestrzeni magazynowej.

Wyposażenie jakie można zastosować jest przede wszystkim uzależnione od wielkości powierzchni. „W hipermarketach i supermarketach produkty w większości dostarczane są na europaletach. W takiej też formie są one składowane (ich załadunek i rozładunek odbywa się przy pomocy dodatkowych urządzeń np. wózków widłowych). W związku z tym, w takich formatach sklepowych wymagane są regały paletowe wysokiego składowania. Natomiast w formatach małopowierzchniowych często miejsce magazynowe na zapleczu jest dosyć ograniczone, jeśli w ogóle istnieje. Tutaj doskonałym rozwiązaniem są modułowe regały półkowe o mniejszych gabarytach, pozwalające efektywnie wykorzystać dostępną strefę na zapleczu. Obsługa tego typu regałów sprowadza się do załadunku ręcznego opakowań zbiorczych czy kartonów z poziomu posadzki”.

Regały można podzielić na 3 typy:

a) regały półkowe do ciężkich ładunków. System ten jest stosowany zazwyczaj w dużych obiektach, ponieważ może przenieść największe obciążenia. Jest to doskonałe rozwiązane do magazynów produktów niejednorodnych o różnej rotacji, gdzie obsługa ładunków przebiega ręcznie, według zasady „operator do produktu”. Ich wysokość może sięgać nawet 20 metrów. Dostęp do wyższych poziomów zapewniają pomosty i schody lub podnośniki.


b) regały półkowe do lekkich i średnich ładunków, stosowane najczęściej w niedużych jednostkach handlowych. Jest to podstawowy system składowania ręcznego oraz archiwizowania, który pozwala na magazynowanie produktów bezpośrednio na regale lub w małych pojemnikach czy opakowaniach zbiorczych. Akcesoria uzupełniające umożliwiają podział poziomów składowania, oznaczenie ich i porządkowanie produktów według serii, typów itp.


c) regały przepływowe (rolkowych). W przypadku tego systemu magazynowego produkty są składowane w kartonach lub pojemnikach na lekko nachylonych bieżniach rolkowych. Rozwiązanie to zapewnia idealną rotację ładunków i kontrolę stanów magazynowych, a przede wszystkim kontrolę okresów minimalnej trwałości składowanych produktów.


5. Dla wyposażenia magazynowego ważna jest możliwość łatwej rozbudowy, modyfikacji i dostosowania instalacji do nowych potrzeb. „Coraz więcej sklepów detalicznych rozpoczyna działania online, oferując swoim klientom dostawę, bądź odbiór przygotowanego towaru zamówionego wcześniej przez internet. Z tego powodu regały magazynowe stanowiące wyposażenie zaplecza sklepu spożywczego coraz częściej uzupełniane są o separatory, pojemniki plastikowe, czy etykiety identyfikacyjne usprawniające kompletację.

Zadanie domowe

Opisz wyposażenie zaplecza sklepu, w którym odbywasz praktykę.

Przypominam, że wszystkie tematy oraz prace domowe przepisujemy do zeszytu z podaniem dat.

 

Odpowiedzi : aleksandra.dopierala@szkolarzemiosla.pl

 

 

 

W ślad za przekazanymi dzisiaj informacjami zawartymi w opracowaniu pt. Młodociani  pracownicy w rzemiośle  - wyjątkowe  rozwiązania w okresie pandemii – Związek Rzemiosła Polskiego, Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej  - przekazuje informacje o kolejnych decyzjach związanych z organizacją szkolenia w rzemiośle :

W dniu dzisiejszym Pan Mateusz Morawiecki ogłosił przedłużenie ograniczeń na terytorium Polski.

Część ograniczeń dotyczy okresu do 19 kwietnia, inne do 26 kwietnia lub do odwołania.

W planowanym terminie nie odbędą się egzaminy ósmoklasistów, ani matury, które zostają przełożone i najwcześniej obędą się j w czerwcu. Jednak o konkretnych terminach będziemy informować co najmniej 3 tygodnie przed datą egzaminów - informował premier wraz z ministrem edukacji.

Szkoły pozostają zamknięte do niedzieli 26 kwietnia. Do tego czasu – tak jak dotychczas – placówki, w tym także szkoły,  mają obowiązek prowadzić nauczanie zdalne.

Tak więc automatycznie przedłuża się okres zwolnienia młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego  od obowiązku świadczenia pracy  także  do 26.04.2020 r.  – podstawa prawna:

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw Dz.U. 2020 poz. 568 :

„ Art. 15f.

1. W okresie czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wprowadzonego na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.[7])) pracodawca zwalnia młodocianego pracownika odbywającego przygotowanie zawodowe z obowiązku świadczenia pracy.”

 

Dyrektor