Zespół Szkół Zawodowych Rzemiosła oferuje 22 kierunki kształcenia.

Zapewniamy solidną naukę, praktykę w renomowanych firmach, pewną przyszłość na rynku pracy, stypendium socjalne i naukowe.

Wybierz zawód dla Siebie.

 

  • strona główna - pracownie
  • strona główna - program
  • strona główna - książki
  • strona główna - praktyki

Sprzedawca kl. Ia i Ic

ZASADY ODBIORU, PRZYJĘCIA TOWARÓW

Odbiór i przyjęcie wyrobów do magazynu powinny odbywać się na podstawie specjalnej instrukcji kontroli lub instrukcji magazynowej.

Zakupione przez przedsiębiorstwo towary i materiały przed dokonaniem zapisów ewidencyjnych powinny być przyjęte pod względem ilości i jakości. Odbiór obejmuje czynności związane z:

*przyjęciem przesyłki od przewoźnika lub dostawcy, rozpakowaniem, przeliczeniem, zważeniem oraz porównaniem stanu ilościowego przesyłki z dokumentami dostawy

*ustaleniem, czy przesyłka nie ma uszkodzeń lub wad ukrytych powstałych w transporcie bądź z winy dostawcy

*sprawdzeniem przesyłki pod względem jakościowym.

Odbioru w magazynie dostawcy dokonują na podstawie specyfikacji, faktury przedstawiciele odbiorcy mający pisemne upoważnienie. W przypadku braków ilościowych lub uszkodzenia przesyłki magazynier kwituje jej odbiór po wcześniejszym sporządzeniu odpowiedniego protokołu. Protokół określa rodzaj i zakres uszkodzenia stanowiącego podstawę reklamacji odbiorcy i tryb składania reklamacji.

Braki ilościowe i wady jakościowe nie ujawnione lub nie udokumentowane odpowiednio w chwili odbioru obciążają odbiorcę, powodując straty oraz obciążają osoby winne niedopełnienia ciążącego na nich obowiązku odbioru.

Po potwierdzeniu przez magazyniera odbioru przesyłki własnoręcznym podpisem na niego przechodzi odpowiedzialność za otrzymane towary.

W przypadku niezgodności dokonuje się komisyjnego odbioru i sporządza protokół. Przy sporządzaniu protokołu należy zwrócić szczególną uwagę na obiektywne i dokładne opisanie stanu przesyłki. Należy dołączyć wszelkie dowody rzeczowe (rysunki, fotografie).

Odbiór jakościowy

Może być dokonywany w przypadku określonych grup towarów, gdy cechy odbieranych dóbr są magazynierom dobrze znane i mogą być ustalone organoleptycznie.

Komisyjny odbiór jakościowy obowiązuje najczęściej przy towarach pochodzących z importu lub o dużej wartości.

Odbiór jakościowy polega na sprawdzeniu:

*metodą organoleptyczną cech charakterystycznych odbieranych przedmiotów kształtu, klasy, wytrzymałości, rozmiarów i ewentualnie pobraniu próbek

*wyników odbioru z warunkami określającymi cechy przedmiotów dostawy, zawartymi w umowie, w dowodzie dostawy, w normach.

Jeśli wyroby mają atest, to odbiorca jest zwolniony z obowiązku przeprowadzania badań i prób. Wyroby gotowe przyjmowane do magazynu zbytu nie są odbierane pod względem jakościowym komisyjnie. W przypadku stwierdzenia wad i braków komisja powinna sporządzić odpowiedni protokół z udziałem przedstawiciela dostawcy i przewoźnika (w 3 egzemplarzach).

Reklamowane towary powinny być przyjmowane do magazynu jako depozyt i specjalnie oznaczone jako reklamowane. Za depozyt magazynier również ponosi odpowiedzialność.

Przyczyny postawienia towaru do dyspozycji dostawcy:

*cała dostarczona partia ma wady jakościowe

*część dostarczonego towaru ma wady maściowe

*otrzymano towar, którego nie zamawiano.

Towar będący depozytem może być zwrócony dostawcy na jego pisemne żądanie lub przyjęty do sprzedaży po załatwieniu reklamacji przez dostawcę np. po dokonaniu naprawy, uzupełnieniu, obniżeniu wartości.

 

 

 

Zaplecze sklepowe

  1. Zapleczejest takie miejsce w każdym sklepie, niewidoczne dla klienta, ale niezwykle istotne dla detalisty…

Zaplecze pełni wiele funkcji, w tym także podręcznego magazynu:

- przestrzeń socjalna dla pracowników,

- pomieszczenie biurowe dla kierownika

– przestrzeń na magazynowanie towaru spożywczym, które powinno być przede wszystkim funkcjonalne.


2. Funkcje zaplecza w sklepach spożywczych

Zaplecze to miejsce przygotowania wszelkich produktów do wystawienia na strefę sprzedażową sklepu. „Powinno być tak urządzone, żeby w ergonomiczny sposób pozwolić na rozpakowanie palet, czy opakowań zbiorczych i przeniesienie produktów z zaplecza do strefy komercyjnej obiektu.

Zaplecze to w sklepach spożywczych to oczywiście zdolność magazynowania. Dobór wyposażenia magazynowego zależy od specyfiki składowanych produktów w sklepie, czyli pośrednio od jego wielkości”.

W mniejszych sklepach trudno jest wygospodarować osobne przestrzenie dla biura, zaplecza socjalnego i magazynu podręcznego, dlatego obszar ten łączy w sobie wszystkie te funkcje. „Właśnie w tego typu wypadkach należy przywiązać szczególną wagę do właściwej aranżacji ograniczonej powierzchni, aby jednocześnie umożliwiała ona: magazynowanie i przygotowywanie towaru do sprzedaży (pobieranie z opakowań zbiorczych, metkowanie, itp.), składowanie niezbędnych materiałów eksploatacyjnych, bezpieczne przechowywanie dokumentów, a także spędzenie przez personel przerwy śniadaniowej”.

 

  1. Wybór regałów magazynowych

Jest wiele czynników istotnych dla wyboru optymalnego systemu magazynowego dla sklepu detalicznego. „Ergonomia, funkcjonalność, duża nośność, jakość surowców wykorzystanych w procesie produkcyjnym, solidność wykonania i precyzja wykończenia to tylko niektóre z cech, którymi powinny charakteryzować się regały. Wybór bardzo często zależy od branży w jakiej działa użytkownik.

Inny rodzaj wyposażenia będzie potrzebny drogeriom, inny sklepom odzieżowym, a jeszcze inny sklepom spożywczym. Dla tych ostatnich ważną czynnikiem wyboru konkretnego systemu składowania powinno być również dopuszczenie go do kontaktu z żywnością, co gwarantuje Atest Higieniczny przyznawany przez Instytut Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny”.

Na zapleczu należy stosować regały metalowe o odpowiedniej nośności. „Bardzo ważne jest przestrzeganie zaleceń producenta co do ciężaru jaki regały i poszczególne półki mogą wytrzymać. Zbyt duże obciążenie może powodować fatalne skutki, zniszczenie mebli, towaru i pozostałych obszarów zaplecza, co może generować duże koszty i paraliżować funkcjonowanie sklepu” – podkreśla Grzegorz Buzała, Dyrektor Handlowy, ABM SA.

Ważna jest również dostępność części zamiennych. Duży magazyn pozwala na zdecydowanie większą dowolność. Mniejsze zaplecze wymusza maksymalizację efektywnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. „Najczęstszym błędem popełnianym przez detalistów jest kupienie byle jakich regałów. Nie zważając na specyfikację i zalecenia producenta, ustawiają w swoim magazynie tanie regały niskiej jakości, które na dodatek absorbują ciężkim towarem.


4. Planowanie przestrzeni


Każdy sklep musi dostosować przestrzeń magazynową dokładnie do swoich potrzeb. „Najbliżej przejścia i zawsze pod ręką powinny znajdować się produkty o najkrótszym terminie przydatności i te najszybciej rotujące. Porady fachowców zawsze mogą być cennym drogowskazem przy tworzeniu przestrzeni magazynowej.

Wyposażenie jakie można zastosować jest przede wszystkim uzależnione od wielkości powierzchni. „W hipermarketach i supermarketach produkty w większości dostarczane są na europaletach. W takiej też formie są one składowane (ich załadunek i rozładunek odbywa się przy pomocy dodatkowych urządzeń np. wózków widłowych). W związku z tym, w takich formatach sklepowych wymagane są regały paletowe wysokiego składowania. Natomiast w formatach małopowierzchniowych często miejsce magazynowe na zapleczu jest dosyć ograniczone, jeśli w ogóle istnieje. Tutaj doskonałym rozwiązaniem są modułowe regały półkowe o mniejszych gabarytach, pozwalające efektywnie wykorzystać dostępną strefę na zapleczu. Obsługa tego typu regałów sprowadza się do załadunku ręcznego opakowań zbiorczych czy kartonów z poziomu posadzki”.

Regały można podzielić na 3 typy:

a) regały półkowe do ciężkich ładunków. System ten jest stosowany zazwyczaj w dużych obiektach, ponieważ może przenieść największe obciążenia. Jest to doskonałe rozwiązane do magazynów produktów niejednorodnych o różnej rotacji, gdzie obsługa ładunków przebiega ręcznie, według zasady „operator do produktu”. Ich wysokość może sięgać nawet 20 metrów. Dostęp do wyższych poziomów zapewniają pomosty i schody lub podnośniki.


b) regały półkowe do lekkich i średnich ładunków, stosowane najczęściej w niedużych jednostkach handlowych. Jest to podstawowy system składowania ręcznego oraz archiwizowania, który pozwala na magazynowanie produktów bezpośrednio na regale lub w małych pojemnikach czy opakowaniach zbiorczych. Akcesoria uzupełniające umożliwiają podział poziomów składowania, oznaczenie ich i porządkowanie produktów według serii, typów itp.


c) regały przepływowe (rolkowych). W przypadku tego systemu magazynowego produkty są składowane w kartonach lub pojemnikach na lekko nachylonych bieżniach rolkowych. Rozwiązanie to zapewnia idealną rotację ładunków i kontrolę stanów magazynowych, a przede wszystkim kontrolę okresów minimalnej trwałości składowanych produktów.


5. Dla wyposażenia magazynowego ważna jest możliwość łatwej rozbudowy, modyfikacji i dostosowania instalacji do nowych potrzeb. „Coraz więcej sklepów detalicznych rozpoczyna działania online, oferując swoim klientom dostawę, bądź odbiór przygotowanego towaru zamówionego wcześniej przez internet. Z tego powodu regały magazynowe stanowiące wyposażenie zaplecza sklepu spożywczego coraz częściej uzupełniane są o separatory, pojemniki plastikowe, czy etykiety identyfikacyjne usprawniające kompletację.

Zadanie domowe

Opisz wyposażenie zaplecza sklepu, w którym odbywasz praktykę.

Przypominam, że wszystkie tematy oraz prace domowe przepisujemy do zeszytu z podaniem dat.

 

Odpowiedzi : aleksandra.dopierala@szkolarzemiosla.pl