Zespół Szkół Zawodowych Rzemiosła oferuje 22 kierunki kształcenia.

Zapewniamy solidną naukę, praktykę w renomowanych firmach, pewną przyszłość na rynku pracy, stypendium socjalne i naukowe.

Wybierz zawód dla Siebie.

 

  • strona główna - pracownie
  • strona główna - program
  • strona główna - książki
  • strona główna - praktyki

Sprzedawca kl II a oraz III a

Obrót towarowy – powtórzenie

  1. Inwentaryzacja dotycząca obrotu towarowego dla zapasów towarów i materiałów (opakowań) objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego jednostki powinna być przeprowadzona raz w roku; dla zapasów materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową – raz na dwa lata.
  2. Inwentaryzację rzeczowych składników majątkowych przygotowuje i przeprowadza specjalnie powołana do tego celu komisja inwentaryzacyjna, w skład której powinny wchodzić co najmniej 2-3 osoby, dobrze obeznane z gospodarką magazynową i znające przepisy dotyczące inwentaryzacji.
  3. Rodzaje inwentaryzacji:
    1. inwentaryzacja okresowa,
    2. inwentaryzacja ciągła,
    3. inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza,
    4. inwentaryzacja nadzwyczajna
  4. Inwentaryzacja okresowa polega na tym, że weryfikacji stanu składników majątkowych dokonuje się w terminach ustalonych w planie inwentaryzacji zatwierdzonym przez kierownika jednostki, a głównym jej zadaniem jest rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie.
  5. Inwentaryzację ciągłą poszczególnych aktywów przeprowadza się w wyznaczonym dniu (dniach), dzięki czemu jest ona odpowiednio rozłożona w ciągu całego roku
    i umożliwia częstsze rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych.
  6. Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza przeprowadzana jest, gdy następuje zmiana na stanowisku osoby materialnie odpowiedzialnej. Biorą w niej udział osoby zdające i przyjmujące, a kontroli podlegają wszystkie zasoby majątkowe.
  7. Inwentaryzacja nadzwyczajna – jak sama nazwa wskazuje – występuje w nadzwyczajnych okolicznościach, które uzasadniają konieczność jej przeprowadzenia, a są nimi, np. pożar, powódź, kradzież z włamaniem. Kontrolę obejmuje wówczas całość lub część zasobów majątkowych.
  8. Trzy metody przeprowadzania inwentaryzacji:
    1. uzgadnianie sald aktywów,
    2. porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami,
    3. spis z natury.
  9. Uzgadnianie sald aktywów polega na potwierdzeniu przez kontrahentów i banki prawidłowości sald wykazanych w księgach rachunkowych.

Porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami polega na weryfikacji dokumentów w celu stwierdzenia istnienia określonych składników aktywów i pasywów oraz określenia ich realnej wartości i kompletności.

W obrocie towarowym wykorzystuje się metodę spisu z natury, która polega na ujęciu składników objętych inwentaryzacją w arkuszach spisu z natury po ich wcześniejszym przeliczeniu, zmierzeniu, zważeniu. Po zakończeniu spisu z natury porównuje się dane spisu z danymi ksiąg rachunkowych, ustala się różnice inwentaryzacyjne, wyjaśnia przyczyny powstałych różnic oraz ustala się sposób ich rozliczenia

Różnice inwentaryzacyjne to rozbieżności między stanem rzeczywistym a stanem
księgowym składników majątkowych objętych inwentaryzacją. Różnice te mogą wystąpić jako niedobory, nadwyżki, szkody. Niedobory pojawiają się, gdy stan faktyczny inwentaryzowanych zasobów jest mniejszy niż stan ewidencyjny
tych składników. Niedobory nazywa się brakami ilościowymi, wartościowymi. Nadwyżki występują, gdy stan rzeczywistych składników majątkowych ustalony podczas spisu z natury jest większy niż stan księgowy. Są to nadmiary ilościowe, wartościowe. Natomiast o szkodach mówi się, gdy ma miejsce całkowita lub częściowa utrata początkowej wartości danego towaru (różnice jakościowe).
Różnice inwentaryzacyjne nie powstają bez przyczyny. Najczęstszymi powodami niezgodności stanu rzeczywistego z ewidencyjnym mogą być błędy popełniane przez pracowników w ewidencji księgowej (błędne księgowanie), pomyłki dotyczące przyjmowania i wydawania towarów, celowe działania pracowników (np. kradzież),
a także przyczyny wynikające z właściwości naturalnych oraz fizyko-chemicznych
danych zasobów majątkowych.

Prawidłowe udokumentowanie inwentaryzacji, jej przebieg i rozliczenie wiążą się z następującymi dokumentami:

1.plan inwentaryzacji,

2.arkusz spisu z natury,

3.rozliczenie spisu z natury,

4.protokół z inwentaryzacji gotówki w kasie,

5.sprawozdanie opisowe komisji inwentaryzacyjnej zawierające, np. informacje

o zabezpieczeniu fizycznym majątku,

6.protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych,

7.potwierdzone zgodności sald.

Zapisy nazw zapasów spisywanych, ich ilości, ceny oraz wartości powinny być dokonywane na arkuszach spisu z natury, które od momentu opieczętowania
i ponumerowania stron stają się drukami ścisłego zarachowania. Po zakończeniu inwentaryzacji arkusze te powinny być podpisane przez osobę materialnie odpowiedzialną, a także przez przewodniczącego i członków komisji inwentaryzacyjnej. Sporządzane są w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje osoba materialnie odpowiedzialna, a drugi dział księgowości, który rozlicza inwentaryzację. Jej rozliczenie odbywa się na druku rozliczenie spisu z natury i polega na porównaniu ilości i wartości poszczególnych towarów ujętych w arkuszach spisu z natury z tymi samymi danymi wynikającymi z zapisów w księgach rachunkowych.

 

 

 

PROWADZENIE KARTOTEK MAGAZYNOWYCH

Kartotek magazynowa sporządza się w celu bieżącego kontrolowania przepływu zapasów w magazynie. Wpisuje się w nim dane dotyczące stanów ilościowych i wartościowych poszczególnych składników w danym magazynie jednostki. Kartotekę magazynową zakłada się odrębnie dla każdego artykułu, którym dysponuje magazyn.

Kartoteka magazynowa zawiera takie elementy, jak:

– nazwa przedsiębiorstwa
– nazwa oraz numer identyfikacyjny towaru
– data 
– numer, rodzaj dokumentu dokumentujący przychód bądź rozchód 

- Krótka treść
– cena towaru (najczęściej podawana w netto)
– stan magazynowy ( ilościowy oraz wartościowy).

Rodzaje kartotek magazynowych:

  1. ilościowa – ewidencjonuje przepływ towarów w jednostkach naturalnych np. kg, litry, cm, szt.
  2. ilościowo-wartościowa – ewidencjonuje zmiany stanów towarów wartościowo np. w zł.

Dla każdego artykułu zakłada się odrębną kartotekę. Podstawę do założenia kartoteki w ciągu roku stanowi dowód przyjęcia materiałów. Na początku roku stan materiałów lub towarów powinien być zgodny ze spisem, jeżeli była przeprowadzona inwentaryzacja. Każda operacja dotycząca przychodu lub rozchodu powinna być wpisywana oddzielnie. Zapisy w kartotece prowadzone są na bieżąco czyli w tym samym dniu, w którym wystąpił przychód lub rozchód.

Stan magazynu - do tej kolumny wpisujemy liczbę towaru z uwzględnieniem przyjęcia lub wydania danego asortymentu. A zatem jeśli początkowo mieliśmy 100 sztuk komputerów i w kartotece zapisaliśmy, że przyjmujemy 50 sztuk, w obecnym stanie magazynu zapisujemy 150. Analogicznie postępujemy w momencie, gdy wydawaliśmy towar, a zatem mieliśmy 100 komputerów, wydaliśmy 20, w stanie magazynowym zapisujemy, że zostało nam 80 komputerów.

Notatkę przepisujemy do zeszytu

Zadanie

Dnia 02.02.2020r. Firma XYZ zakupiła od producenta z Krakowa "Laleczka" 1500 sztuk misiów pluszowych (w cenie netto 5zł/szt.) kod towarowy 7634251 i przyjęła je do magazynu. Na podstawie dokumentu magazynowego Pz 111/2020 uzupełnij kartotekę.

Dnia 06.02.20120 firma XYZ sprzedała i wydała z magazynu odbiorcy - Sklep Zabawek dla Ali 800 misiów pluszowych po cenie zakupu powiększonej o marżę 15% liczoną metodą "w stu". Na podstawie dokumentu WZ 222/2020 uzupełnij kartotekę.

Dnia 15.02.2020 Sklep Zabawki dla Ali zwrócił 200 szt. misiów do firmy XYZ . Kartotekę magazynową. Oblicz końcowy stan ilościowy i wartościowy towaru w magazynie.

Utwórz schemat karty magazynowej w postaci tabeli i wpisz do niej przychody i rozchody. Podsumuj kartę magazynową.

 

 

 

Odpowiedzi : aleksandra.dopierala@szkolarzemiosla.pl