Zespół Szkół Zawodowych Rzemiosła oferuje 22 kierunki kształcenia.
Zapewniamy solidną naukę, praktykę w renomowanych firmach, pewną przyszłość na rynku pracy, stypendium socjalne i naukowe.
Wybierz zawód dla Siebie.
Szanowni Państwo,
uprzejmie informuję, że Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Główny Inspektorat Sanitarny przygotowały wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania egzaminów zewnętrznych: ósmoklasisty, gimnazjalnego, maturalnego, potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz zawodowego w 2020 r.
Komunikat jest już również na stronie MEN https://www.gov.pl/web/edukacja/przygotowania-do-egzaminow-zewnetrznych-wytyczne-men-cke-i-gis
Z poważaniem
Anna Ostrowska Rzecznik Prasowy / Zastępca Dyrektora MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Informacji i Promocji |
W dniu 30.04.2020 r. nasza szkoła wzięła udział w uroczystej mszy świętej zorganizowanej przez Cech Rzemiosł Różnych w Inowrocławiu. Intencją tej uroczystości było odbudowanie więzi międzyludzkiej i solidarności rzemieślniczej w trudnym okresie pandemii. Spotkanie to było okazją do wykonania przez Panią Iwonę Jasińską psalmów do muzyki Piotra Rubika.
Dziękuję nauczycielom, którzy wzięli udział we mszy świętej, dając tym samym wyraz troski i jedności społeczności szkolnej .
Dyrektor
Drodzy Rodzice oraz uczniowie klas ósmych
zapraszamy do zapoznania się z ofertą edukacyjna na rok szkolny 2020/2021 r.
źródło : www.ki24ino.pl
Witajcie Kochani!
Jak upływa Wam czas w domowym zaciszu? Myślę, że pozytywnie. Mam nadzieję również, że któraś z mych propozycji dotycząca spędzania wolnego czasu w domu przypadła Wam do gustu i do dziś czerpiecie przyjemność, radość z jej realizacji. Kwiecień jest pięknym miesiącem, obdarowującym nas ciepłą, słoneczną pogodą. Korzystajcie z jego uroków. Wyjdźcie na balkon, do ogrodu i poopalajcie się. Niech wasza skóra się nieco zarumieni, nabierze koloru i wzbogaci o witaminę D. Zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w dźwięk budzącej się do życia przyrody. Podziwiajcie ją, obserwujcie. Cieszcie się widokiem słonecznych kwiatów, widokiem pąków rozkwitających na gałęziach drzew, zapachem trawy i śpiewem ptaków. Czerpcie radość z otaczającej Was przyrody. Popatrzcie jaki świat jest piękny. Możecie go podziwiać i nacieszyć nim oko z okna domu, z balkonu czy z ogrodu. Korzystajcie również z możliwości jaką macie - z możliwości wyjścia z domu i poruszania się na świeżym powietrzu. Przejedźcie się rowerem. Pospacerujcie po łące, po lesie, po parku (pamiętając przy tym, o bezpieczeństwie własnym i innych). Dotknijcie trawy, przytulcie się do drzewa, złapcie głęboki oddech i powiedzcie sobie BĘDZIE DOBRZE, bo przecież ……. BĘDZIE DOBRZE J! Cieszcie się z małych, codziennych rzeczy. Mnie na przykład ucieszył ostatnio widok kopca kreta wykopany na wprost mego okna. Zaproście wiosnę do swojego domu. U mnie wiosna już zagościła. Dom wypełnił się zapachem różowo-białych kwiatów śliwy umieszczonych w wazonie. Posłuchajcie mojej rady, którą powtórzę raz jeszcze, cieszcie się z małych, codziennych rzeczy, nawet i z tych, które do tej pory Was nie cieszyły lub z tych, na które do tej pory nie zwracaliście uwagi.
Pozdrawiam Was ciepło
Katarzyna Pawlak
Szanowni Rodzice
Obecna, niecodzienna, trudna sytuacja spowodowana pandemią koronawirusa nie pozostaje obojętna dla naszego zdrowia psychicznego. Odczuwany strach, lęk zakłócają nasz codzienny rytm i wewnętrzny spokój. Wiele osób nie potrafi samodzielnie poradzić sobie z tym napięciem. Nam dorosłym jest ciężko odnaleźć się w obecnej sytuacji, a co dopiero młodym ludziom. Rola rodzica w tym okresie jest szczególnie ważna. Bądźcie zatem wsparciem dla swych pociech. Okazujcie im troskę, rozmawiajcie z nimi i odpowiadajcie na ich pytania. Bądźcie czujni. Zwracajcie uwagę na ich zachowanie. Jeśli nastolatek do tej pory aktywnie uczestniczył w codziennym życiu domowym, a nagle jego postawa pozostaje bierna tj. nie wykazuje zainteresowania, zamyka się w sobie, jest to sygnał świadczący o pojawieniu się jakiejś trudności i konieczności udzielenia jemu natychmiastowej pomocy. Zachęcam do skorzystania z poradnictwa psychologicznego uruchomionego przez Powiat Inowrocławski lub z konsultacji oferowanej przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną w Inowrocławiu.
Serdecznie pozdrawiam
Katarzyna Pawlak
Drodzy Rodzice i absolwenci szkół podstawowych. Wychodząc naprzeciw wielu pytań, docierających do naszej szkoły,
związanych z rekrutacją na rok szkolny 2020/2021, pragnę zaproponować
Mądry wybór i zawód na całe życie . W naszej szkole młodzi ludzie uczą się nie tylko zawodu, ale realizują swoje pasje
i zainteresowania w różnych formach zajęć pozalekcyjnych jak: teatr szkolny,
zespół wokalny czy grupa zajmująca się odbudową zabytkowych pojazdów.
U nas zdobędziesz zawód i spędzisz miło czas. Zapraszam do kontaktu Pozdrawiam wszystkich serdecznie .
Dyrektor Ireneusz Springer
Obrót towarowy – powtórzenie
Porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami polega na weryfikacji dokumentów w celu stwierdzenia istnienia określonych składników aktywów i pasywów oraz określenia ich realnej wartości i kompletności.
W obrocie towarowym wykorzystuje się metodę spisu z natury, która polega na ujęciu składników objętych inwentaryzacją w arkuszach spisu z natury po ich wcześniejszym przeliczeniu, zmierzeniu, zważeniu. Po zakończeniu spisu z natury porównuje się dane spisu z danymi ksiąg rachunkowych, ustala się różnice inwentaryzacyjne, wyjaśnia przyczyny powstałych różnic oraz ustala się sposób ich rozliczenia
Różnice inwentaryzacyjne to rozbieżności między stanem rzeczywistym a stanem
księgowym składników majątkowych objętych inwentaryzacją. Różnice te mogą wystąpić jako niedobory, nadwyżki, szkody. Niedobory pojawiają się, gdy stan faktyczny inwentaryzowanych zasobów jest mniejszy niż stan ewidencyjny
tych składników. Niedobory nazywa się brakami ilościowymi, wartościowymi. Nadwyżki występują, gdy stan rzeczywistych składników majątkowych ustalony podczas spisu z natury jest większy niż stan księgowy. Są to nadmiary ilościowe, wartościowe. Natomiast o szkodach mówi się, gdy ma miejsce całkowita lub częściowa utrata początkowej wartości danego towaru (różnice jakościowe).
Różnice inwentaryzacyjne nie powstają bez przyczyny. Najczęstszymi powodami niezgodności stanu rzeczywistego z ewidencyjnym mogą być błędy popełniane przez pracowników w ewidencji księgowej (błędne księgowanie), pomyłki dotyczące przyjmowania i wydawania towarów, celowe działania pracowników (np. kradzież),
a także przyczyny wynikające z właściwości naturalnych oraz fizyko-chemicznych
danych zasobów majątkowych.
Prawidłowe udokumentowanie inwentaryzacji, jej przebieg i rozliczenie wiążą się z następującymi dokumentami:
1.plan inwentaryzacji,
2.arkusz spisu z natury,
3.rozliczenie spisu z natury,
4.protokół z inwentaryzacji gotówki w kasie,
5.sprawozdanie opisowe komisji inwentaryzacyjnej zawierające, np. informacje
o zabezpieczeniu fizycznym majątku,
6.protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych,
7.potwierdzone zgodności sald.
Zapisy nazw zapasów spisywanych, ich ilości, ceny oraz wartości powinny być dokonywane na arkuszach spisu z natury, które od momentu opieczętowania
i ponumerowania stron stają się drukami ścisłego zarachowania. Po zakończeniu inwentaryzacji arkusze te powinny być podpisane przez osobę materialnie odpowiedzialną, a także przez przewodniczącego i członków komisji inwentaryzacyjnej. Sporządzane są w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje osoba materialnie odpowiedzialna, a drugi dział księgowości, który rozlicza inwentaryzację. Jej rozliczenie odbywa się na druku rozliczenie spisu z natury i polega na porównaniu ilości i wartości poszczególnych towarów ujętych w arkuszach spisu z natury z tymi samymi danymi wynikającymi z zapisów w księgach rachunkowych.
PROWADZENIE KARTOTEK MAGAZYNOWYCH
Kartotek magazynowa sporządza się w celu bieżącego kontrolowania przepływu zapasów w magazynie. Wpisuje się w nim dane dotyczące stanów ilościowych i wartościowych poszczególnych składników w danym magazynie jednostki. Kartotekę magazynową zakłada się odrębnie dla każdego artykułu, którym dysponuje magazyn.
Kartoteka magazynowa zawiera takie elementy, jak:
– nazwa przedsiębiorstwa
– nazwa oraz numer identyfikacyjny towaru
– data
– numer, rodzaj dokumentu dokumentujący przychód bądź rozchód
- Krótka treść
– cena towaru (najczęściej podawana w netto)
– stan magazynowy ( ilościowy oraz wartościowy).
Rodzaje kartotek magazynowych:
Dla każdego artykułu zakłada się odrębną kartotekę. Podstawę do założenia kartoteki w ciągu roku stanowi dowód przyjęcia materiałów. Na początku roku stan materiałów lub towarów powinien być zgodny ze spisem, jeżeli była przeprowadzona inwentaryzacja. Każda operacja dotycząca przychodu lub rozchodu powinna być wpisywana oddzielnie. Zapisy w kartotece prowadzone są na bieżąco czyli w tym samym dniu, w którym wystąpił przychód lub rozchód.
Stan magazynu - do tej kolumny wpisujemy liczbę towaru z uwzględnieniem przyjęcia lub wydania danego asortymentu. A zatem jeśli początkowo mieliśmy 100 sztuk komputerów i w kartotece zapisaliśmy, że przyjmujemy 50 sztuk, w obecnym stanie magazynu zapisujemy 150. Analogicznie postępujemy w momencie, gdy wydawaliśmy towar, a zatem mieliśmy 100 komputerów, wydaliśmy 20, w stanie magazynowym zapisujemy, że zostało nam 80 komputerów.
Notatkę przepisujemy do zeszytu
Zadanie
Dnia 02.02.2020r. Firma XYZ zakupiła od producenta z Krakowa "Laleczka" 1500 sztuk misiów pluszowych (w cenie netto 5zł/szt.) kod towarowy 7634251 i przyjęła je do magazynu. Na podstawie dokumentu magazynowego Pz 111/2020 uzupełnij kartotekę.
Dnia 06.02.20120 firma XYZ sprzedała i wydała z magazynu odbiorcy - Sklep Zabawek dla Ali 800 misiów pluszowych po cenie zakupu powiększonej o marżę 15% liczoną metodą "w stu". Na podstawie dokumentu WZ 222/2020 uzupełnij kartotekę.
Dnia 15.02.2020 Sklep Zabawki dla Ali zwrócił 200 szt. misiów do firmy XYZ . Kartotekę magazynową. Oblicz końcowy stan ilościowy i wartościowy towaru w magazynie.
Utwórz schemat karty magazynowej w postaci tabeli i wpisz do niej przychody i rozchody. Podsumuj kartę magazynową.
Odpowiedzi : aleksandra.dopierala@szkolarzemiosla.pl
ZASADY ODBIORU, PRZYJĘCIA TOWARÓW
Odbiór i przyjęcie wyrobów do magazynu powinny odbywać się na podstawie specjalnej instrukcji kontroli lub instrukcji magazynowej.
Zakupione przez przedsiębiorstwo towary i materiały przed dokonaniem zapisów ewidencyjnych powinny być przyjęte pod względem ilości i jakości. Odbiór obejmuje czynności związane z:
*przyjęciem przesyłki od przewoźnika lub dostawcy, rozpakowaniem, przeliczeniem, zważeniem oraz porównaniem stanu ilościowego przesyłki z dokumentami dostawy
*ustaleniem, czy przesyłka nie ma uszkodzeń lub wad ukrytych powstałych w transporcie bądź z winy dostawcy
*sprawdzeniem przesyłki pod względem jakościowym.
Odbioru w magazynie dostawcy dokonują na podstawie specyfikacji, faktury przedstawiciele odbiorcy mający pisemne upoważnienie. W przypadku braków ilościowych lub uszkodzenia przesyłki magazynier kwituje jej odbiór po wcześniejszym sporządzeniu odpowiedniego protokołu. Protokół określa rodzaj i zakres uszkodzenia stanowiącego podstawę reklamacji odbiorcy i tryb składania reklamacji.
Braki ilościowe i wady jakościowe nie ujawnione lub nie udokumentowane odpowiednio w chwili odbioru obciążają odbiorcę, powodując straty oraz obciążają osoby winne niedopełnienia ciążącego na nich obowiązku odbioru.
Po potwierdzeniu przez magazyniera odbioru przesyłki własnoręcznym podpisem na niego przechodzi odpowiedzialność za otrzymane towary.
W przypadku niezgodności dokonuje się komisyjnego odbioru i sporządza protokół. Przy sporządzaniu protokołu należy zwrócić szczególną uwagę na obiektywne i dokładne opisanie stanu przesyłki. Należy dołączyć wszelkie dowody rzeczowe (rysunki, fotografie).
Odbiór jakościowy
Może być dokonywany w przypadku określonych grup towarów, gdy cechy odbieranych dóbr są magazynierom dobrze znane i mogą być ustalone organoleptycznie.
Komisyjny odbiór jakościowy obowiązuje najczęściej przy towarach pochodzących z importu lub o dużej wartości.
Odbiór jakościowy polega na sprawdzeniu:
*metodą organoleptyczną cech charakterystycznych odbieranych przedmiotów kształtu, klasy, wytrzymałości, rozmiarów i ewentualnie pobraniu próbek
*wyników odbioru z warunkami określającymi cechy przedmiotów dostawy, zawartymi w umowie, w dowodzie dostawy, w normach.
Jeśli wyroby mają atest, to odbiorca jest zwolniony z obowiązku przeprowadzania badań i prób. Wyroby gotowe przyjmowane do magazynu zbytu nie są odbierane pod względem jakościowym komisyjnie. W przypadku stwierdzenia wad i braków komisja powinna sporządzić odpowiedni protokół z udziałem przedstawiciela dostawcy i przewoźnika (w 3 egzemplarzach).
Reklamowane towary powinny być przyjmowane do magazynu jako depozyt i specjalnie oznaczone jako reklamowane. Za depozyt magazynier również ponosi odpowiedzialność.
Przyczyny postawienia towaru do dyspozycji dostawcy:
*cała dostarczona partia ma wady jakościowe
*część dostarczonego towaru ma wady maściowe
*otrzymano towar, którego nie zamawiano.
Towar będący depozytem może być zwrócony dostawcy na jego pisemne żądanie lub przyjęty do sprzedaży po załatwieniu reklamacji przez dostawcę np. po dokonaniu naprawy, uzupełnieniu, obniżeniu wartości.
Zaplecze sklepowe
Zaplecze pełni wiele funkcji, w tym także podręcznego magazynu:
- przestrzeń socjalna dla pracowników,
- pomieszczenie biurowe dla kierownika
– przestrzeń na magazynowanie towaru spożywczym, które powinno być przede wszystkim funkcjonalne.
2. Funkcje zaplecza w sklepach spożywczych
Zaplecze to miejsce przygotowania wszelkich produktów do wystawienia na strefę sprzedażową sklepu. „Powinno być tak urządzone, żeby w ergonomiczny sposób pozwolić na rozpakowanie palet, czy opakowań zbiorczych i przeniesienie produktów z zaplecza do strefy komercyjnej obiektu.
Zaplecze to w sklepach spożywczych to oczywiście zdolność magazynowania. Dobór wyposażenia magazynowego zależy od specyfiki składowanych produktów w sklepie, czyli pośrednio od jego wielkości”.
W mniejszych sklepach trudno jest wygospodarować osobne przestrzenie dla biura, zaplecza socjalnego i magazynu podręcznego, dlatego obszar ten łączy w sobie wszystkie te funkcje. „Właśnie w tego typu wypadkach należy przywiązać szczególną wagę do właściwej aranżacji ograniczonej powierzchni, aby jednocześnie umożliwiała ona: magazynowanie i przygotowywanie towaru do sprzedaży (pobieranie z opakowań zbiorczych, metkowanie, itp.), składowanie niezbędnych materiałów eksploatacyjnych, bezpieczne przechowywanie dokumentów, a także spędzenie przez personel przerwy śniadaniowej”.
Jest wiele czynników istotnych dla wyboru optymalnego systemu magazynowego dla sklepu detalicznego. „Ergonomia, funkcjonalność, duża nośność, jakość surowców wykorzystanych w procesie produkcyjnym, solidność wykonania i precyzja wykończenia to tylko niektóre z cech, którymi powinny charakteryzować się regały. Wybór bardzo często zależy od branży w jakiej działa użytkownik.
Inny rodzaj wyposażenia będzie potrzebny drogeriom, inny sklepom odzieżowym, a jeszcze inny sklepom spożywczym. Dla tych ostatnich ważną czynnikiem wyboru konkretnego systemu składowania powinno być również dopuszczenie go do kontaktu z żywnością, co gwarantuje Atest Higieniczny przyznawany przez Instytut Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny”.
Na zapleczu należy stosować regały metalowe o odpowiedniej nośności. „Bardzo ważne jest przestrzeganie zaleceń producenta co do ciężaru jaki regały i poszczególne półki mogą wytrzymać. Zbyt duże obciążenie może powodować fatalne skutki, zniszczenie mebli, towaru i pozostałych obszarów zaplecza, co może generować duże koszty i paraliżować funkcjonowanie sklepu” – podkreśla Grzegorz Buzała, Dyrektor Handlowy, ABM SA.
Ważna jest również dostępność części zamiennych. Duży magazyn pozwala na zdecydowanie większą dowolność. Mniejsze zaplecze wymusza maksymalizację efektywnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. „Najczęstszym błędem popełnianym przez detalistów jest kupienie byle jakich regałów. Nie zważając na specyfikację i zalecenia producenta, ustawiają w swoim magazynie tanie regały niskiej jakości, które na dodatek absorbują ciężkim towarem.
4. Planowanie przestrzeni
Każdy sklep musi dostosować przestrzeń magazynową dokładnie do swoich potrzeb. „Najbliżej przejścia i zawsze pod ręką powinny znajdować się produkty o najkrótszym terminie przydatności i te najszybciej rotujące. Porady fachowców zawsze mogą być cennym drogowskazem przy tworzeniu przestrzeni magazynowej.
Wyposażenie jakie można zastosować jest przede wszystkim uzależnione od wielkości powierzchni. „W hipermarketach i supermarketach produkty w większości dostarczane są na europaletach. W takiej też formie są one składowane (ich załadunek i rozładunek odbywa się przy pomocy dodatkowych urządzeń np. wózków widłowych). W związku z tym, w takich formatach sklepowych wymagane są regały paletowe wysokiego składowania. Natomiast w formatach małopowierzchniowych często miejsce magazynowe na zapleczu jest dosyć ograniczone, jeśli w ogóle istnieje. Tutaj doskonałym rozwiązaniem są modułowe regały półkowe o mniejszych gabarytach, pozwalające efektywnie wykorzystać dostępną strefę na zapleczu. Obsługa tego typu regałów sprowadza się do załadunku ręcznego opakowań zbiorczych czy kartonów z poziomu posadzki”.
Regały można podzielić na 3 typy:
a) regały półkowe do ciężkich ładunków. System ten jest stosowany zazwyczaj w dużych obiektach, ponieważ może przenieść największe obciążenia. Jest to doskonałe rozwiązane do magazynów produktów niejednorodnych o różnej rotacji, gdzie obsługa ładunków przebiega ręcznie, według zasady „operator do produktu”. Ich wysokość może sięgać nawet 20 metrów. Dostęp do wyższych poziomów zapewniają pomosty i schody lub podnośniki.
b) regały półkowe do lekkich i średnich ładunków, stosowane najczęściej w niedużych jednostkach handlowych. Jest to podstawowy system składowania ręcznego oraz archiwizowania, który pozwala na magazynowanie produktów bezpośrednio na regale lub w małych pojemnikach czy opakowaniach zbiorczych. Akcesoria uzupełniające umożliwiają podział poziomów składowania, oznaczenie ich i porządkowanie produktów według serii, typów itp.
c) regały przepływowe (rolkowych). W przypadku tego systemu magazynowego produkty są składowane w kartonach lub pojemnikach na lekko nachylonych bieżniach rolkowych. Rozwiązanie to zapewnia idealną rotację ładunków i kontrolę stanów magazynowych, a przede wszystkim kontrolę okresów minimalnej trwałości składowanych produktów.
5. Dla wyposażenia magazynowego ważna jest możliwość łatwej rozbudowy, modyfikacji i dostosowania instalacji do nowych potrzeb. „Coraz więcej sklepów detalicznych rozpoczyna działania online, oferując swoim klientom dostawę, bądź odbiór przygotowanego towaru zamówionego wcześniej przez internet. Z tego powodu regały magazynowe stanowiące wyposażenie zaplecza sklepu spożywczego coraz częściej uzupełniane są o separatory, pojemniki plastikowe, czy etykiety identyfikacyjne usprawniające kompletację.
Zadanie domowe
Opisz wyposażenie zaplecza sklepu, w którym odbywasz praktykę.
Przypominam, że wszystkie tematy oraz prace domowe przepisujemy do zeszytu z podaniem dat.
Odpowiedzi : aleksandra.dopierala@szkolarzemiosla.pl
W ślad za przekazanymi dzisiaj informacjami zawartymi w opracowaniu pt. Młodociani pracownicy w rzemiośle - wyjątkowe rozwiązania w okresie pandemii – Związek Rzemiosła Polskiego, Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej - przekazuje informacje o kolejnych decyzjach związanych z organizacją szkolenia w rzemiośle :
W dniu dzisiejszym Pan Mateusz Morawiecki ogłosił przedłużenie ograniczeń na terytorium Polski.
Część ograniczeń dotyczy okresu do 19 kwietnia, inne do 26 kwietnia lub do odwołania.
W planowanym terminie nie odbędą się egzaminy ósmoklasistów, ani matury, które zostają przełożone i najwcześniej obędą się j w czerwcu. Jednak o konkretnych terminach będziemy informować co najmniej 3 tygodnie przed datą egzaminów - informował premier wraz z ministrem edukacji.
Szkoły pozostają zamknięte do niedzieli 26 kwietnia. Do tego czasu – tak jak dotychczas – placówki, w tym także szkoły, mają obowiązek prowadzić nauczanie zdalne.
Tak więc automatycznie przedłuża się okres zwolnienia młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego od obowiązku świadczenia pracy także do 26.04.2020 r. – podstawa prawna:
„ Art. 15f.
1. W okresie czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wprowadzonego na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.[7])) pracodawca zwalnia młodocianego pracownika odbywającego przygotowanie zawodowe z obowiązku świadczenia pracy.”
Dyrektor
W ślad za przekazanymi dzisiaj informacjami zawartymi w opracowaniu pt. Młodociani pracownicy w rzemiośle - wyjątkowe rozwiązania w okresie pandemii – Związek Rzemiosła Polskiego, Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej - przekazuje informacje o kolejnych decyzjach związanych z organizacją szkolenia w rzemiośle :
W dniu dzisiejszym Pan Mateusz Morawiecki ogłosił przedłużenie ograniczeń na terytorium Polski.
Część ograniczeń dotyczy okresu do 19 kwietnia, inne do 26 kwietnia lub do odwołania.
W planowanym terminie nie odbędą się egzaminy ósmoklasistów, ani matury, które zostają przełożone i najwcześniej obędą się j w czerwcu. Jednak o konkretnych terminach będziemy informować co najmniej 3 tygodnie przed datą egzaminów - informował premier wraz z ministrem edukacji.
Szkoły pozostają zamknięte do niedzieli 26 kwietnia. Do tego czasu – tak jak dotychczas – placówki, w tym także szkoły, mają obowiązek prowadzić nauczanie zdalne.
Tak więc automatycznie przedłuża się okres zwolnienia młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego od obowiązku świadczenia pracy także do 26.04.2020 r. – podstawa prawna:
„ Art. 15f.
1. W okresie czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wprowadzonego na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.[7])) pracodawca zwalnia młodocianego pracownika odbywającego przygotowanie zawodowe z obowiązku świadczenia pracy.”
Dyrektor
Do 26 kwietnia br. przedłużona została przerwa w nauczaniu stacjonarnym w jednostkach systemu oświaty – to przepis ujęty w podpisanym 9 kwietnia br. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.
W dniu wczorajszym wsparliśmy w procesie E-naucznia uczniów naszej szkoły w domu dziecka w Jaksicach :) :)
Witajcie kochani!
Doba koronawirusa to trudny okres dla nas wszystkich. Zapewne niełatwo jest Wam pogodzić się z izolacją i przymusową rezygnacją z dotychczasowego trybu życia. Zostaliście nagle wyrwani ze swoich codziennych obowiązków, pozbawieni towarzystwa rówieśników oraz pozbawieni możliwości korzystania z dóbr kultury. Możecie mieć poczucie ograniczenia wolności i podstawowych praw. Macie do takich odczuć prawo. Jednak zwróćcie uwagę, że obecna sytuacja dotyczy nie tylko Was jak ogółu ludzkości. Obowiązujące aktualnie zasady zostały wprowadzone dla bezpieczeństwa nas wszystkich, dla ochrony naszego zdrowia. Zatem w trosce o wspólne dobro respektujcie obowiązujące prawo, stosujcie się do wprowadzonych ograniczeń, przestrzegajcie zaleceń służb i pozostańcie w domach. Nie narażajcie siebie i swoich bliskich na śmierć. Bądźcie odpowiedzialni. Zaistniałą sytuację potraktujcie jako doskonałą lekcję empatii, wrażliwości i odpowiedzialności. Wasze postępowanie przekłada się bezpośrednio na rozprzestrzenianie lub nie wirusa, a więc na życie i zdrowie innych ludzi.Jak długo potrwa pandemia koronawirusa? Kiedy wasze, nasze życie wróci do normy? Tego nie wie nikt. Pewne jest jednak to, że wasz rodzimy dom jest obecnie najbezpieczniejszym miejscem. Są w życiu takie momenty, kiedy trzeba spędzić dłuższy czas bez wychodzenia z domu. Taki moment nastał właśnie teraz. Wizja kilku tygodni przebywania w nim może być nieco niepokojąca jednak nie taka nudna jakby się Wam mogło wydawać. Z myślą właśnie o Was zamieściłam poniżej kilka propozycji na kreatywne i aktywne spędzenie wolnego czasu w zaciszu domowym. Może, któraś z nich przypadnie Wam do gustu. Oto kilka z nich:
- uprawiajcie sport z wykorzystaniem przedmiotów domowego użytku;
- wprowadźcie minimalizm w szafie czyli zajmijcie się porządkami w garderobie;
- wyszukajcie w Internecie ciekawych artykułów na interesujące Was tematy;
- posłuchajcie serii podcastów, słuchowisk;
- uczestniczcie w wirtualnych zajęciach kreatywnych m.in. w sztuce wyplatania łapaczy snów, makramów, papierowej wikliny;
- zmierzcie się z różnymi technikami plastycznymi, papierowymi tj. w Origami, Decoupage czy Quillingiem;
- znajdźcie książkę, która będzie dla Was ciągłym źródłem inspiracji bądź też zajmijcie się czytaniem książki w języku obcym…(polecam książki/poradniki o tematyce psychologicznej np. „Jak mniej myśleć”, „Jak lepiej myśleć”, „Jak nie dać sobą manipulować”, autorstwa Christel Petitcollin, „59 sekund” autorstwa Richarda Wisemana, „W pułapce myśli-dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem” autorstwa Hayes Louise;)
- rozpocznijcie naukę języka obcego lub języka migowego;
- wybierzcie się w podróż bez opuszczania kanapy, proponuję tu odbycie wirtualnej podróży po ciekawych miejscach w Polsce i nie tylko…
- nauczcie swojego czworonożnego przyjaciela nowych sztuczek;
- zabawcie się w kucharza lub cukiernika czyli ugotujcie wyszukaną potrawę, upieczcie fantazyjne ciacho, kucharze, cukiernicy do dzieła;
- fryzjerki wykonajcie nietuzinkową fryzurę i dopełnijcie niecodziennym makijażem;
- dziewczyny zabawcie się w kosmetyczkę i ćwiczcie swoje zdolności makijażowe na własnej skórze i na paznokciach;
- rozpocznijcie naukę gry na jakimś instrumencie muzycznym, o ile taki posiadacie;
- jeśli myślicie o przystąpieniu do kursu na prawo jazdy, to doskonały moment na naukę znaków drogowych
- stwórzcie domowe SPA, czyli przygotujcie swój własny, naturalny kosmetyk z produktów znajdujących się w domu;
- zabawcie się w projektanta, przejrzyjcie swoją szafę i stwórzcie kilka ciekawych kompozycji;
- zabawcie się w architekta krajobrazu i posadźcie jakieś ozdobne roślinki, propozycja dla osób posiadających ogródek i nie tylko…;
- zabawcie się w chemika i spróbujcie swoich sił przy tworzeniu sztuczek fizyczno-chemicznych;
- rozpocznijcie swoją przygodę z modelarstwem;
- zabawcie się w architekta wnętrz i dokonajcie wiosennej metamorfozy w swoim pokoju;
- rozpocznijcie pisanie wierszy, opowiadań;
- zabierzcie się za pisanie ekspresywne czyli swobodne przelewanie myśli na papier;
- mechanicy, naprawcie zepsutą rzecz, część od pojazdu, która od dłuższego czasu czeka na naprawę;
- zróbcie listę ulubionych książek, filmów, utworów lub potraw i powróćcie do nich;
- spędźcie czas na przygotowaniu dekoracji z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych;
- osobiste spotkania towarzyskie zamieńcie na spotkania w sieci, wspierajcie się nawzajem, wymieniajcie się myślami, poglądami, spostrzeżeniami, pytajcie i rozmawiajcie o zaistniałej sytuacji;
Kochani, korzystajcie z dobrodziejstw Internetu, przeznaczcie ten czas na rozwój swoich zainteresowań a przede wszystkim pobądźcie i nacieszcie się czasem spędzonym z najbliższymi, z nimi też możecie zrobić coś fajnego i sprawić by ten czas upłynął Wam w miłej i radosnej atmosferze. Podsumowując, niech każdy robi to, co lubi. Kto lubi czytać, niech czyta. Kto lubi tańczyć, niech tańczy. Kto lubi śpiewać, niech śpiewa, słucha muzyki itp.
Jeżeli ktoś z Was potrzebowałby wparcia nie tylko kogoś z rodziny, przyjaciół i kolegów zachęcam do skorzystania ze wsparcia psychologicznego uruchomionego przez Powiat Inowrocławski w związku z kryzysem koronawirusowym:
e-mail: oik@pcpr-ino.pl,
tel. (52) 359 22 49 czynny w godzinach 7.30-15.30
Ponadto zachęcam również do korzystania z ofert a tym samym ze wsparcia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Inowrocławiu. Wszelkie informacje umieszczone są na stronie poradnia.inowroclaw.info. Poniższa informacja została pobrana właśnie z tej strony.
Z dyżurującymi pracownikami Poradni w Inowrocławiu można przeprowadzić konsultacje telefonicznie pod nr tel. (52) 35-92- 266 lub mailowo, e-mail: ppp-ino@o2.pl oraz w Filii w Kruszwicy pod numerem (52) 35 15 418.
Jarosław Jasiński – jjasinski.poradnia@wp.pl
Alicja Cieślak – acieslak.poradnia@wp.pl
Alina Jaszczak – ajaszczak.poradnia@wp.pl
Jadwiga Chrom – jchrom.poradnia@wp.pl
Joanna Gronowska – jgronowska.poradnia@wp.pl
Krystyna Głuszkowska – kgluszkowska.poradnia@wp.pl
Barbara Andryszak – bandryszak.poradnia@wp.pl
Anna Glejzner-Trepkowska – atrepkowska.poradnia@wp.pl
Teresa Czajkowska – tczajkowska.poradnia@wp.pl
Dorota Uklejewska – duklejewska.poradnia@wp.pl
Iwona Łukomska – ilukomska.poradnia@wp.pl
Aldona Szczepańska – aszczepanska.poradnia@wp.pl
Teresa Ślesińska-Olejnik – tolejnik.poradnia@wp.pl
Anna Rybarczyk – arybarczyk.poradnia@wp.pl
Lidia Paliwoda – lpaliwoda.poradnia@wp.pl
Joanna Jóźwiak – jjozwiak.poradnia@wp.pl
Magdalena Gawlak – mgawlak.poradnia@wp.pl
Beata Humphrey – b.humphrey.poradnia@wp.pl
Katarzyna Śmiłowska-Kościńska – kkoscinska.poradnia@wp.pl
1. Dla uczniów:
Pozdrawiam Was serdecznie i mam nadzieję do szybkiego zobaczenia
Katarzyna Pawlak
Zwolnienie młodocianych pracowników z obowiązku świadczenia pracy w okresie czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświat
Od 1 kwietnia 2020 roku, wchodzą w życie przepisy art. 15f ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, zm. poz.567 i 568) wprowadzone do tej ustawy art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568):
„Art. 15f. 1. W okresie czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wprowadzonego na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.) pracodawca zwalnia młodocianego pracownika odbywającego przygotowanie zawodowe z obowiązku świadczenia pracy.
2. Pracodawca, z którym zawarta została umowa o refundację, o której mowa w art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1482, 1622, 1818 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 278), w przypadku wypłaty młodocianemu pracownikowi, o którym mowa w ust. 1, wynagrodzenia za okres zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, w całości lub w części, zachowuje prawo do refundacji.”
Zgodnie z przepisem art. 101 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568), przepis ust art. 1 pkt 14 wchodzi w życie z dniem ogłoszenie, z tym że w zakresie dodawanego art. 15f – z mocą od dnia 12 marca 2020 r.
Drodzy rodzice i uczniowie. Pragnę przedstawić rekomendacje Związku Rzemiosła Polskiego w sprawie pracowników młodocianych. Proszę mieć na uwadze, że są to rekomendacje.
Pozdrawiam. Dyrektor Ireneusz Springer
Drodzy Rodzice!
W nawiązaniu do wcześniejszej informacji, o dostępności każdego ucznia naszej szkoły do zdalnego nauczania, proponujemy Państwu możliwość wypożyczenia sprzętu komputerowego z zasobów szkoły. Jeżeli Państwo nie posiadacie takiego sprzętu lub jest więcej dzieci korzystających z nauki zdalnej informuję, że wypożyczenie laptopów jest możliwe po wcześniejszym kontakcie ze szkołą. Dostęp do internetu leży już po Państwa stronie.
Osoby zainteresowane proszę o kontakt pod numery zawarte we wcześniejszym wpisie.
Pozdrawiam.
Dyrektor
Ireneusz Springer
Drodzy Uczniowie i Rodzice !
W związku z prowadzonym przez naszą szkołę nauczaniem na odległość, z wykorzystaniem strony internetowej szkolarzemiosla.pl w zakładce e-nauczanie, pojawia się wątpliwość czy wszyscy uczniowie dysponują dostępem do Internetu, aby w pełni korzystać z zamieszczanych materiałów.
W związku z tym, proszę o zgłaszanie sytuacji, kiedy uczeń nie ma dostępu do Internetu a tym samym, nie może korzystać ze zdalnego nauczania. Jeśli zaistnieją takie zgłoszenia, szkoła przygotuje wersję papierową zamieszczanych materiałów dla uczniów, których to będzie dotyczyć. Materiały te będą wyłożone przed budynkiem szkoły w widocznym miejscu, z oznaczeniem konkretnego adresata.
Zgłoszeń, o braku dostępu do Internetu, prosimy dokonywać telefonicznie pod numerami tel.: 523522722 , 505709852 , 603619417, podając nazwisko ucznia i klasę.
Działanie moje podyktowane jest troską o to, aby każdy uczeń naszej szkoły, miał kontakt z treściami związanymi z nauczaniem zdalnym oraz nie był wykluczony z procesu dydaktycznego z przyczyn czysto technologicznych.
Pozdrawiam wszystkich Rodziców i Uczniów życząc wytrwałości i sukcesów w domowym nauczaniu.
Do zobaczenia w szkolnych ławkach – mam nadzieje niebawem.
Dyrektor
Ireneusz Springer