Witajcie kochani!
Doba koronawirusa to trudny okres dla nas wszystkich. Zapewne niełatwo jest Wam pogodzić się z izolacją i przymusową rezygnacją z dotychczasowego trybu życia. Zostaliście nagle wyrwani ze swoich codziennych obowiązków, pozbawieni towarzystwa rówieśników oraz pozbawieni możliwości korzystania z dóbr kultury. Możecie mieć poczucie ograniczenia wolności i podstawowych praw. Macie do takich odczuć prawo. Jednak zwróćcie uwagę, że obecna sytuacja dotyczy nie tylko Was jak ogółu ludzkości. Obowiązujące aktualnie zasady zostały wprowadzone dla bezpieczeństwa nas wszystkich, dla ochrony naszego zdrowia. Zatem w trosce o wspólne dobro respektujcie obowiązujące prawo, stosujcie się do wprowadzonych ograniczeń, przestrzegajcie zaleceń służb i pozostańcie w domach. Nie narażajcie siebie i swoich bliskich na śmierć. Bądźcie odpowiedzialni. Zaistniałą sytuację potraktujcie jako doskonałą lekcję empatii, wrażliwości i odpowiedzialności. Wasze postępowanie przekłada się bezpośrednio na rozprzestrzenianie lub nie wirusa, a więc na życie i zdrowie innych ludzi.Jak długo potrwa pandemia koronawirusa? Kiedy wasze, nasze życie wróci do normy? Tego nie wie nikt. Pewne jest jednak to, że wasz rodzimy dom jest obecnie najbezpieczniejszym miejscem. Są w życiu takie momenty, kiedy trzeba spędzić dłuższy czas bez wychodzenia z domu. Taki moment nastał właśnie teraz. Wizja kilku tygodni przebywania w nim może być nieco niepokojąca jednak nie taka nudna jakby się Wam mogło wydawać. Z myślą właśnie o Was zamieściłam poniżej kilka propozycji na kreatywne i aktywne spędzenie wolnego czasu w zaciszu domowym. Może, któraś z nich przypadnie Wam do gustu. Oto kilka z nich:
- uprawiajcie sport z wykorzystaniem przedmiotów domowego użytku;
- wprowadźcie minimalizm w szafie czyli zajmijcie się porządkami w garderobie;
- wyszukajcie w Internecie ciekawych artykułów na interesujące Was tematy;
- posłuchajcie serii podcastów, słuchowisk;
- uczestniczcie w wirtualnych zajęciach kreatywnych m.in. w sztuce wyplatania łapaczy snów, makramów, papierowej wikliny;
- zmierzcie się z różnymi technikami plastycznymi, papierowymi tj. w Origami, Decoupage czy Quillingiem;
- znajdźcie książkę, która będzie dla Was ciągłym źródłem inspiracji bądź też zajmijcie się czytaniem książki w języku obcym…(polecam książki/poradniki o tematyce psychologicznej np. „Jak mniej myśleć”, „Jak lepiej myśleć”, „Jak nie dać sobą manipulować”, autorstwa Christel Petitcollin, „59 sekund” autorstwa Richarda Wisemana, „W pułapce myśli-dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem” autorstwa Hayes Louise;)
- rozpocznijcie naukę języka obcego lub języka migowego;
- wybierzcie się w podróż bez opuszczania kanapy, proponuję tu odbycie wirtualnej podróży po ciekawych miejscach w Polsce i nie tylko…
- nauczcie swojego czworonożnego przyjaciela nowych sztuczek;
- zabawcie się w kucharza lub cukiernika czyli ugotujcie wyszukaną potrawę, upieczcie fantazyjne ciacho, kucharze, cukiernicy do dzieła;
- fryzjerki wykonajcie nietuzinkową fryzurę i dopełnijcie niecodziennym makijażem;
- dziewczyny zabawcie się w kosmetyczkę i ćwiczcie swoje zdolności makijażowe na własnej skórze i na paznokciach;
- rozpocznijcie naukę gry na jakimś instrumencie muzycznym, o ile taki posiadacie;
- jeśli myślicie o przystąpieniu do kursu na prawo jazdy, to doskonały moment na naukę znaków drogowych
- stwórzcie domowe SPA, czyli przygotujcie swój własny, naturalny kosmetyk z produktów znajdujących się w domu;
- zabawcie się w projektanta, przejrzyjcie swoją szafę i stwórzcie kilka ciekawych kompozycji;
- zabawcie się w architekta krajobrazu i posadźcie jakieś ozdobne roślinki, propozycja dla osób posiadających ogródek i nie tylko…;
- zabawcie się w chemika i spróbujcie swoich sił przy tworzeniu sztuczek fizyczno-chemicznych;
- rozpocznijcie swoją przygodę z modelarstwem;
- zabawcie się w architekta wnętrz i dokonajcie wiosennej metamorfozy w swoim pokoju;
- rozpocznijcie pisanie wierszy, opowiadań;
- zabierzcie się za pisanie ekspresywne czyli swobodne przelewanie myśli na papier;
- mechanicy, naprawcie zepsutą rzecz, część od pojazdu, która od dłuższego czasu czeka na naprawę;
- zróbcie listę ulubionych książek, filmów, utworów lub potraw i powróćcie do nich;
- spędźcie czas na przygotowaniu dekoracji z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych;
- osobiste spotkania towarzyskie zamieńcie na spotkania w sieci, wspierajcie się nawzajem, wymieniajcie się myślami, poglądami, spostrzeżeniami, pytajcie i rozmawiajcie o zaistniałej sytuacji;
Kochani, korzystajcie z dobrodziejstw Internetu, przeznaczcie ten czas na rozwój swoich zainteresowań a przede wszystkim pobądźcie i nacieszcie się czasem spędzonym z najbliższymi, z nimi też możecie zrobić coś fajnego i sprawić by ten czas upłynął Wam w miłej i radosnej atmosferze. Podsumowując, niech każdy robi to, co lubi. Kto lubi czytać, niech czyta. Kto lubi tańczyć, niech tańczy. Kto lubi śpiewać, niech śpiewa, słucha muzyki itp.
Jeżeli ktoś z Was potrzebowałby wparcia nie tylko kogoś z rodziny, przyjaciół i kolegów zachęcam do skorzystania ze wsparcia psychologicznego uruchomionego przez Powiat Inowrocławski w związku z kryzysem koronawirusowym:
e-mail: oik@pcpr-ino.pl,
tel. (52) 359 22 49 czynny w godzinach 7.30-15.30
Ponadto zachęcam również do korzystania z ofert a tym samym ze wsparcia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Inowrocławiu. Wszelkie informacje umieszczone są na stronie poradnia.inowroclaw.info. Poniższa informacja została pobrana właśnie z tej strony.
Z dyżurującymi pracownikami Poradni w Inowrocławiu można przeprowadzić konsultacje telefonicznie pod nr tel. (52) 35-92- 266 lub mailowo, e-mail: ppp-ino@o2.pl oraz w Filii w Kruszwicy pod numerem (52) 35 15 418.
Jarosław Jasiński – jjasinski.poradnia@wp.pl
Alicja Cieślak – acieslak.poradnia@wp.pl
Alina Jaszczak – ajaszczak.poradnia@wp.pl
Jadwiga Chrom – jchrom.poradnia@wp.pl
Joanna Gronowska – jgronowska.poradnia@wp.pl
Krystyna Głuszkowska – kgluszkowska.poradnia@wp.pl
Barbara Andryszak – bandryszak.poradnia@wp.pl
Anna Glejzner-Trepkowska – atrepkowska.poradnia@wp.pl
Teresa Czajkowska – tczajkowska.poradnia@wp.pl
Dorota Uklejewska – duklejewska.poradnia@wp.pl
Iwona Łukomska – ilukomska.poradnia@wp.pl
Aldona Szczepańska – aszczepanska.poradnia@wp.pl
Teresa Ślesińska-Olejnik – tolejnik.poradnia@wp.pl
Anna Rybarczyk – arybarczyk.poradnia@wp.pl
Lidia Paliwoda – lpaliwoda.poradnia@wp.pl
Joanna Jóźwiak – jjozwiak.poradnia@wp.pl
Magdalena Gawlak – mgawlak.poradnia@wp.pl
Beata Humphrey – b.humphrey.poradnia@wp.pl
Katarzyna Śmiłowska-Kościńska – kkoscinska.poradnia@wp.pl
- Dla rodziców:
- poradnictwo telefoniczne i poprzez e-mail dotyczące:
- prowadzenia rozmowy z dzieckiem dotyczącej konieczności pozostania w domu i dbania o zdrowie swoje i innych,
- trudności edukacyjnych,
- trudności wychowawczych
- trudności emocjonalnych, z uwzględnieniem radzenia sobie z lękiem wywołanym aktualną sytuacją epidemiologiczną oraz zdalnym nauczaniem
- wspomagania dziecka w procesie samodzielnej nauki w domu –harmonogram dnia, planowanie pracy i motywowanie do wysiłku intelektualnego, bezpieczeństwa w sieci,
- wstępna diagnoza problemu: wywiady zdalne, analiza dostarczonej dokumentacji, porady,
- konsultacje logopedyczne,
- wydawanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnego nauczania, opinii WWR niewymagających przeprowadzenia pełnej diagnozy w poradni.
- Dla nauczycieli:
- poradnictwo telefoniczne i poprzez e-mail dotyczące:
- prowadzenia rozmowy z rodzicem dotyczącej obecnej sytuacji oraz konieczności pozostania w domu i dbania o zdrowie całej rodziny,
- redukowania poziomu lęku u uczniów i ich rodziców,
- dostosowania wymagań edukacyjnych podczas edukacji zdalnej,
- trudności emocjonalno-motywacyjnych uczniów, z uwzględnieniem radzenia sobie z samodzielną nauką w domu i ocenianiem,
- trudności emocjonalno-społecznych uczniów wynikających z obecnej sytuacji i izolacji społecznej.
1. Dla uczniów:
- poradnictwo telefoniczne i poprzez e-mail dotyczące:
- dbania o zdrowie psychiczne,
- planowania i organizacji samodzielnej nauki w domu oraz terminowości wykonywania zadań w systemie zdalnym,
- radzenia sobie z sytuacją ekspozycji społecznej podczas zajęć on-line,
- trudności emocjonalnych, z uwzględnieniem radzenia sobie z lękiem wywołanym aktualną sytuacją epidemiologiczną,
- radzenia sobie z ocenianiem w systemie zdalnym,
- uświadamiania cyberzagrożeń i sposobów reagowania na nie,
- zaspakajania potrzeby własnej przestrzeni,
- radzenia sobie z izolacją społeczną i zaspokojenia potrzeby kontaktów rówieśniczych.
Pozdrawiam Was serdecznie i mam nadzieję do szybkiego zobaczenia
Katarzyna Pawlak