Organizacja sprzedaży
Wagi stosowane na stanowiskach pracy w handlu
Placówki handlowe wyposażone są w różne urządzenia ułatwiające i przyspieszające proces sprzedaży towarów, do których należą przede wszystkim:
- wagi
- urządzenia skanujące
- kasy
- terminale.
Urządzenia do odmierzania towarów
Wagi sklepowe | Cechy | Zastosowanie |
Proste |
- proste w obsłudze- niewielkie rozmiary - zasilanie akumulatorowe, sieciowe lub bateryjne - - dwustronny wyświetlacz |
- w małych i średnich placówkach handlowych - jako waga kontrolna lub na zapleczu do rozważania towarów - do pracy poza lokalem, np. na targowiskach |
Kalkulacyjne |
- możliwość zapamiętania cen - pozwalają na programowanie bazy danych - funkcja przelicznika na euro - klawisze szybkiego wyboru PLU - współpraca z komputerem i kasą fiskalną - dwustronny wyświetlacz - zasilanie sieciowe lub akumulatorowe |
- w placówkach handlowych różnego typu - do pracy poza lokalem handlowym, np. na targowiskach |
Etykietujące |
- pamięć towarów: cena, opis, masa, należność, nazwa sklepu, data pakowania - programowanie za pomocą komputera, automatycznie drukowanie etykiet - współpraca z urządzeniami zewnętrznymi |
- w placówkach handlowych i firmach, które wymagają etykietowania towarów - na stoiskach mięsnych, wędliniarskich oraz nabiałowych - na samoobsługowych stanowiskach owocowo-warzywnych. |
W hurcie stosuje się wagi różnych typów, zależnie od przeznaczenia:
- wiszące (hakowe) przeznaczone m.in. do ważenia towarów workach lub siatkach
- paletowe, przystosowane rozmiarami do palet
- najazdowe, przeznaczone do ważenia samochodów z ładunkiem
- pomostowe (platformowe), czyli naziemne wagi o szerokim zastosowaniu w obrocie hurtowym.
Podczas korzystania z wagi należy zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny:
- nie należy kłaść bezpośrednio na wadze towarów mokrych i ociekających wodą
- nie wolno pozostawiać wagi z przedmiotami położonymi na szalce
- na szalce nie można niczego kroić
- należy chronić szalkę przed zabrudzeniem
- po każdym użytkowaniu szalki należy ją umyć, stosując do tego celu wyłącznie wodą z dodatkiem detergentów
- brudną wagę należy wytrzeć wilgotną ściereczką
- nie wolno wstrząsać szalki ani w nią uderzać.
.
Proszę zrobić notatkę w zeszycie
Sprzedaż towarów
Opakowanie jako wizytówka produktu
1. Funkcja reklamowa - ma ona za zadanie podnieść estetykę towaru i zachęcać do jego kupna:
- ułatwianie identyfikowania, odróżniania od innych produktów
- estetyczne wykonanie
- zachęcanie klientów do dokonania zakupu
- pozytywne wpływanie na akceptację produktów przez konsumentów
- promowanie danego producenta i zwiększanie konkurencyjności jego oferty
- przypominanie o produkcie w markecie, w miejscu konsumpcji, bądź użytkowania produktu
- długookresowo pomaga budować lojalność wobec marki..
2. Funkcja Promocyjna - przykładowo dla artykułów spożywczych organizacja degustacjo. Promocyjne produkty posiadają kupony konkursowe, umożliwiające konsumentom uczestnictwo w losowaniach atrakcyjnych nagród.
- Atrakcyjnie opakowany produkt jest sprzedawany częściej, co prowadzi do zwiększeniazyskówi zmniejszeniakosztówsprzedaży.
- kreowanie wizerunku produktu (promocja)
- podnoszenie jego wartości (dzięki odpowiednio dobranej konstrukcji opakowania)
- reklamaproduktu i producenta. Opakowanie często staje się najskuteczniejszym środkiem reklamowym ponieważ wpływa na nabywcę w momencie dokonywania zakupu
- stymulacja sprzedaży
- przyciąganie uwagi potencjalnego nabywcy
- tworzenie scenerii produktu
- wywołanie chęci kupowania produktu
- wywołanie transakcji kupna-sprzedaży
- transpozycja wrażeń wywołanych przez opakowanie na wyobrażenia o produkcie, jego jakości oryginalności i nowoczesności
- stymulowanie się wzrostu obrotów. W tym celu wykorzystuje się:
− opakowania bonusowe, np. zgrzewka trzech produktów w cenie dwóch, − oferty oszczędnościowe, czyli opakowania zawierające większą ilość produktu,
- promowane wyraźnym oznaczeniem np. "10% gratis", co jest łatwe do zastosowania i opłacalne dla producenta produktów w tubkach, kartonikach, puszkach,
− opakowanie z premią, którą jest prezent od wytwórcy dołączony do opakowania i związany z zastosowaniem produktu, np. filiżanka do kawy, czy kufel do kilku puszek piwa. − opakowanie zawierające kupon upoważniający do obniżki ceny, co umacnia lojalność nabywców wobec marki.
Przykładowe opakowanie z funkcją promocyjną:
Zadanie domowe
Proszę zrobić notatkę w zeszycie na podstawie przesłanych materiałów.
Podręcznik str.121-123
Organizacja sprzedaży
Obliczanie mas towarów
1 000g = 100 dag = 1 kg = 0,001 t
Klient płaci za wagę netto towaru.
Waga samego opakowania to tara, waga towaru wraz z opakowaniem to waga brutto.
Zadanie domowe
Proszę wykonać obliczenia do zadań w załączniku.
Wyniki należy przesłać.
Przypominam, że każda kartka z zeszytu musi być podpisana.