Informatyka- klasy II

Nauczanie zdalne jest doskonałą okazją do przypomnienia sobie pojęć związanych z informatyką, które być moze niektórym wyleciały z pamięci, a znać je warto, ponieważ znajomość podstaw jest niezbędna do dalszej nauki. 

Na pierwszy tydzień 13 prostych pojęć, większość zapewne znana.

Będzie też okazja do zdobycia dobrej oceny, bo po powrocie do szkoły zrobimy sprawdzian, który powinien byc spacerkiem.

 

ALGORYTM – ciąg ściśle określonych działań wykonywanych w ustalonej kolejności w celu znalezienia rozwiązania postawionego problemu.


BAJT – ciąg ośmiu bitów. Umożliwia zapisanie znaku, np. litery alfabetu, cyfry. Przyjęty zapis skrótowy to wielka litera „B”.


BIT – najmniejsza jednostka informacji w komputerze przyjmująca wartość 0 lub 1. Dzięki temu może być fizycznie ”interpretowany” przez urządzenia elektroniczne, takie jak procesory komputerów. Przyjęty zapis skrótowy to mała litera „b”.


CZCIONKA – zbór możliwych do uzyskania na ekranie lub w druku znaków o określonym kroju, stylu (kursywa, wytłuszczony, podkreślony) i wysokości podanej w punktach.


E-MAIL – forma przekazu informacji w postaci listów elektronicznych (czyli dokumentów, które możemy zobaczyć na ekranie komputera) wymienianych przez użytkowników sieci komputerowej, głównie w internecie.


HEJT - komunikat wymierzony przeciwko komuś, mówiący o niechęci lub braku aprobaty, często niezbyt sprecyzowanej. Zazwyczaj wyrażony jest ostrymi słowami; bywa, że wulgarnymi


INTERNET – połączenie komputerów z całego świata, które tworzy olbrzymią sieć. To światowa sieć licząca już miliony komputerów, które wymieniają najróżniejsze informacje przez sieć telefoniczną i łącza specjalne (np. światłowody, łącza satelitarne).


KOMPRESJA - polega na zmianie sposobu zapisu informacji tak, aby zmniejszyć jej powtórzenia. Jej celem jest wyrażenie tych samych informacji, lecz za pomocą mniejszej liczby bitów.


PROCESOR - element komputera realizujący instrukcje programu komputerowego przez wykonywanie podstawowych operacji (np. arytmetycznych) na danych, które pobiera z pamięci komputera. protokół — standard komunikacji, dzięki którym poszczególne komputery są w stanie właściwie użyć nadsyłanych pakietów danych oraz mają pewność bycia zrozumianymi przez inne hosty.


RAM – robocza pamięć (pamięć o dostępie swobodnym), do której komputer ładuje aktualnie używane dane, by były szybko dostępne. Gdy jest jej mało, komputer musi te dane zapisywać na dysku twardym, co spowalnia jego działanie. Przechowuje program i dane do tego programu tylko podczas zasilania komputera. Po wyłączeniu zasilania informacja znika.


STEROWNIK – mały program sterujący współpracą komputera i przyłączonych do niego urządzeń. Do pracy każdego urządzenia potrzebny jest przeznaczony specjalnie do niego sterownik.


UPS - zasilacz awaryjny, którego zadaniem jest podtrzymanie pracy urządzenia w przypadku awarii zasilania.


WIRUS – program, który bez wiedzy użytkownika przedostaje się na dysk twardy komputera. Wirus na ogół jest wyposażony w złośliwe funkcje kasujące pliki, niszczące dyski twarde.